Course Contents |
Twelve narratives in the Dresden copy of Dede Korkut Book constitute the limitation of this course. In addition, it is planned to make evaluations on the narratives, taking into account the "Introduction" part of the work. |
Weekly Course Content |
Week |
Subject |
Learning Activities and Teaching Methods |
1 |
About the General Operation of the Course |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
2 |
Dede Korkut Kitabı Üzerine |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
3 |
Dede Korkut on the Axis of the Narrator and the Audience |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
4 |
Dede Korkut in the direction of Oral Culture and Written Culture |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
5 |
Dede Korkut in terms of Mythic and Epic Knowledge |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
6 |
About “Secret Dede Korkut” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
7 |
Dede Korkut Book in Terms of Chaos-Cosmos |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
8 |
mid-term exam |
|
9 |
The Book of Dede Korkut: Mukaddime |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
10 |
“Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
11 |
“Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
12 |
“Duha Koca Oglı Delü Dumrul Boyı” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
13 |
“Basat Depegözi Öldürdügi Boy” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
14 |
“Salur Kazan Tutsak Olup Oglı Uruz Çıkardugı Boy” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
15 |
İç Oguza Taş Oguz Asi Olup Beyrek Öldügi Boy” |
Narration Method,
Discussion Method,
Problem Solving Method |
16 |
final exam |
|
Recommend Course Book / Supplementary Book/Reading |
1 |
Abdulla, Kamal (2012). Mitten Yazıya veya Gizli Dede Korkut. Akt. Dr. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken. |
2 |
Abdulla, Kamal (2020). Dede Korkut Destanı’nın Poetikası Şafak Varyantı. Akt. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken. |
3 |
Arslan, Mustafa (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. İzmir: Kanyılmaz. |
4 |
Arslan, Mustafa ve Milay Köktürk (1998). “Boğaç Han Hikâyesinde Davranış Analizi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. S. II. 247-255. |
5 |
Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II Mitik Düşünme. Çev. Milay Köktürk. Ankara: Hece. |
6 |
Ergin, Muharrem (2004). Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin Faksimile. Ankara: TDK. |
7 |
Koçak, Aynur (2011). “Bir Kahraman Modeli Olarak Karaçuk Çoban”. Dede Korkut ve Geçmişten Geleceğe Türk Destanları Uluslararası Sempozyum Bildiriler Kitabı. Ankara: Güzeliş Ofset. |
8 |
Oğuz, M. Öcal (1996). “Dede Korkut Destanlarından Kanlı Koca Oğlu Turalı Boyı’nın Tahlili”. Bilig Dergisi. S. 1. s. 18-23. |
9 |
Köse, Serkan (2020). “Dede Korkut Kitabı’nı Kaos ve Kozmos Bağlamında Okuma”. Milli Folklor. S. 125. s. 71-71. |
10 |
Korkmaz, Ramazan (2016). “Arketipsel Sembolizm Açısından Dede Korkut Anlatılarındaki Yüce-Birey ve Alp-Bilge Tipi”. Dede Korkut Okumaları. (Ed.) Ramazan Korkmaz. İstanbul: Kesit Yayınları, |
11 |
Türkeş Günay, Umay (2000).“Dede Korkut Kitabı ve Toplumsal Değerlerin Tahlili”. Uluslararası Dede Korkut Bilgi Şöleni Bildirileri. (Haz.) Alev Kâhya Birgül ve diğer. 191-202. |
12 |
Pehlivan, Gürol (2015). Dede Korkut Kitabı’nda Yapı, İdeoloji ve Yaratım-Dresden ve Vatikan Nüshalarının Mukayeseli Bir İncelemesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat. |
13 |
Ölçer Özünel, Evrim (2015). “Baharı Getiren Kahraman: Bamsı Beyrek”. Millî Folklor 107 : 34-48. |
Required Course instruments and materials |
Books, computers, projectors, CD |