Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TDA-530 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TDA-530 Adı: DEDE KORKUT ARAŞTIRMALARI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dede Korkut Kitabı’nda geçen anlatıları Türk sosyo-kültürel hayatı temel alınarak incelemek ve analiz etmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dede Korkut anlatılarını analiz edebilir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dede Korkut Kitabının Dresden nüshasında yer alan on iki anlatı bu dersin sınırlılığını oluşturmaktadır. Bununla birlikte eserin “Mukaddime” kısmı da göz önünde bulundurularak anlatılar üzerinde değerlendirmelerde bulunulması planlanmıştır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Genel İşleyişi Hakkında Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
2 Dede Korkut Kitabı Üzerine Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
3 Anlatıcı ve Dinleyici Ekseninde Dede Korkut Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
4 Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür Doğrultusunda Dede Korkut Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
5 Mitik ve Epik Bilgi Açısından Dede Korkut Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
6 “Gizli Dede Korkut” Hakkında Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
7 Kaos-Kozmos Açısından Dede Korkut Kitabı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Dede Korkut Kitabı: Mukaddime Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
10 “Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
11 “Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
12 “Duha Koca Oglı Delü Dumrul Boyı” Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
13 “Basat Depegözi Öldürdügi Boy” Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
14 “Salur Kazan Tutsak Olup Oglı Uruz Çıkardugı Boy” Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
15 İç Oguza Taş Oguz Asi Olup Beyrek Öldügi Boy” Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Abdulla, Kamal (2012). Mitten Yazıya veya Gizli Dede Korkut. Akt. Dr. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken.
2 Abdulla, Kamal (2020). Dede Korkut Destanı’nın Poetikası Şafak Varyantı. Akt. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken.
3 Arslan, Mustafa (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. İzmir: Kanyılmaz.
4 Arslan, Mustafa ve Milay Köktürk (1998). “Boğaç Han Hikâyesinde Davranış Analizi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi. S. II. 247-255.
5 Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II Mitik Düşünme. Çev. Milay Köktürk. Ankara: Hece.
6 Ergin, Muharrem (2004). Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin Faksimile. Ankara: TDK.
7 Koçak, Aynur (2011). “Bir Kahraman Modeli Olarak Karaçuk Çoban”. Dede Korkut ve Geçmişten Geleceğe Türk Destanları Uluslararası Sempozyum Bildiriler Kitabı. Ankara: Güzeliş Ofset.
8 Oğuz, M. Öcal (1996). “Dede Korkut Destanlarından Kanlı Koca Oğlu Turalı Boyı’nın Tahlili”. Bilig Dergisi. S. 1. s. 18-23.
9 Köse, Serkan (2020). “Dede Korkut Kitabı’nı Kaos ve Kozmos Bağlamında Okuma”. Milli Folklor. S. 125. s. 71-71.
10 Korkmaz, Ramazan (2016). “Arketipsel Sembolizm Açısından Dede Korkut Anlatılarındaki Yüce-Birey ve Alp-Bilge Tipi”. Dede Korkut Okumaları. (Ed.) Ramazan Korkmaz. İstanbul: Kesit Yayınları,
11 Türkeş Günay, Umay (2000).“Dede Korkut Kitabı ve Toplumsal Değerlerin Tahlili”. Uluslararası Dede Korkut Bilgi Şöleni Bildirileri. (Haz.) Alev Kâhya Birgül ve diğer. 191-202.
12 Pehlivan, Gürol (2015). Dede Korkut Kitabı’nda Yapı, İdeoloji ve Yaratım-Dresden ve Vatikan Nüshalarının Mukayeseli Bir İncelemesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
13 Ölçer Özünel, Evrim (2015). “Baharı Getiren Kahraman: Bamsı Beyrek”. Millî Folklor 107 : 34-48.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar, projeksiyon, CD.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 8 8 64
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180