Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

AVANOS GÜZEL SANATLAR MESLEK YÜKSEKOKULU / ORT 105 - ORGANİK TARIM

Kodu: ORT 105 Adı: TOPRAK BİLGİSİ Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ORGANİK TARIM
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMEL KAÇAR (emelkacar@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Toprağın oluşumunun, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin, toprakların sınıflandırılması, korunması, iyileştirilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanması, laboratuar ve arazi etkinlikleriyle öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Toprağın dinamik yapısı, fiziksel, kimyasal ve biyolojik çevre ile olan ilişkisini öğrenebilir PÇ-6 Organik tarımda üretim aşamasındaki ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular.
PÇ-9 Organik Tarım Programı ile ilgili pratik uygulamalarda kullanılacak gerekli ekipmanı kullanma yeteneği sergiler.
PÇ-10 Organik Tarım Programı’nı ilgilendiren konularda sosyal sorumluluk, etik değerler ve yasal dayanaklar hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-11 Tarımsal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ve kullanımına engel olabilecek sorunları çözer.
PÇ-12 Bitkisel üretimde iklim değişiklikleri ve bölgelere göre alternatif ekim nöbeti sistemleri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-14 Edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları tanımlar, sorunları genel ölçekte tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-18 Bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-19 Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ve sorumlularla paylaşır.
PÇ-20 Çalışma alanlarının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ-21 Güncel olay ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler.
PÇ-22 Alanında verileri toplar ve sonuçlarını uygulamaya aktarır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tarım ve çevre ile ilgili olarak toprak konusunda karşılaşılacak sorunlarda teşhis ve çözüm yolları geliştirebilir PÇ-7 Alanı ile ilgili modern tarım tekniklerini takip eder ve pratiğe aktarır.
PÇ-9 Organik Tarım Programı ile ilgili pratik uygulamalarda kullanılacak gerekli ekipmanı kullanma yeteneği sergiler.
PÇ-12 Bitkisel üretimde iklim değişiklikleri ve bölgelere göre alternatif ekim nöbeti sistemleri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları tanımlar, sorunları genel ölçekte tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Toprağın bitki beslemedeki rolü ve önemini kavrayabilir PÇ-6 Organik tarımda üretim aşamasındaki ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular.
PÇ-8 Biyolojik çeşitlilik ve çevre bilincine sahiptir.
PÇ-11 Tarımsal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ve kullanımına engel olabilecek sorunları çözer.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sorunlu toprakların iyileştirilerek geri kazanılması ve korunması gibi temel konularda bilgi sahibi olabilir PÇ-7 Alanı ile ilgili modern tarım tekniklerini takip eder ve pratiğe aktarır.
PÇ-8 Biyolojik çeşitlilik ve çevre bilincine sahiptir.
PÇ-9 Organik Tarım Programı ile ilgili pratik uygulamalarda kullanılacak gerekli ekipmanı kullanma yeteneği sergiler.
PÇ-11 Tarımsal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ve kullanımına engel olabilecek sorunları çözer.
PÇ-12 Bitkisel üretimde iklim değişiklikleri ve bölgelere göre alternatif ekim nöbeti sistemleri hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-13 Tarımsal üretim ve pazarlamada sorunlar ile çözüm önerileri hakkında bilgiye sahiptir.
PÇ-15 Edindiği bilgi ve becerileri kullanarak alanıyla ilgili olay ve olguları tanımlar, sorunları genel ölçekte tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-16 Alanı ile ilgili bir çalışmayı gerçekleştirmede ve uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmede sorumluluk alır.
PÇ-19 Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ve sorumlularla paylaşır.
PÇ-21 Güncel olay ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler.
PÇ-22 Alanında verileri toplar ve sonuçlarını uygulamaya aktarır.
PÇ-23 Alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÇ-24 Bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-25 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Toprak Oluşumu, Toprak Oluşumuna Etki Yapan Faktörler, Toprakların Sınıflandırılması, Toprak Mineralleri, Toprağın Fiziko-Kimyasal ve Biyolojiksel özellikleri, Toprakta Erozyon.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 1) Toprağın tanımı ve oluşumu 2) Toprak ana materyali anlatım soru ve cevap
2 Toprağı oluşturan faktörler anlatım soru ve cevap
3 Toprağı oluşturan faktörler anlatım soru ve cevap
4 Toprağın oluşumunda ayrışma ve dönüşüm süreçleri anlatım soru ve cevap
5 Toprağın yapı maddeleri 1) Toprak organik maddesi 2) Toprak canlıları 3) Toprak suyu ve havası anlatım soru ve cevap
6 Toprak profili, horizonların tanımları ve adlandırılmaları anlatım soru ve cevap
7 Toprakların sınıflandırılması anlatım soru ve cevap
8 Ara Sınav
9 Toprakların fiziksel özellikleri, bünye, özgül ağırlık, hacim ağırlığı, porozite, toprak strüktürü anlatım soru ve cevap
10 Topraklarda kümeli yapının oluşumu sağlanması ve sürdürülmesi, toprakta kıvam ve toprak rengi anlatım soru ve cevap
11 Topraklarda alkalilik Toprak reaksiyonu ve Topraklarda tuzluluk anlatım soru ve cevap
12 Topraktaki bitki besin maddeleri, mutlak gerekli elementler, mikro elementler, N,P,K ve diğer elementlerin topraktaki dinamiği anlatım soru ve cevap
13 Türkiye toprakları anlatım soru ve cevap
14 Erozyon ve toprak kaybı anlatım soru ve cevap
15 Toprak suyu, suyun toprakta tutulmasında etken faktörler, toprak suyunun sınıflandırılması, toprak-su hareketi, toprak-çevre ilişkileri anlatım soru ve cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akalan, İ. 1983. Toprak Bilgisi, Ank. Üniv. Zir. Fak. Yayınları, Ders Kitabı No: 243
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Öğrenciye önerilen kaynak kitaplar, laboratuar koşulları, bilgisayar projeksiyon cihazı, tepegöz ve slayt makinesi gibi görsel cihazlar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 9 18
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120