|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ORGANİK TARIM | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DURMUŞ OK (durmusok@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bitkisel üretimde kullanılan vejatatif ve generatif çoğaltma yöntemleri ile ilgili temel bilgileri edindirerek, karşılaşılan sorunları ve çözüm yollarını öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çoğaltmanın genel esaslarını öğrenebilir. |
PÇ-5 Organik tarım amaçlı üretimi yapılan bitkileri temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak tanıyabilme ve değerlendirme. PÇ-6 Organik tarımda üretim aşamasındaki ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular. PÇ-7 Alanı ile ilgili modern tarım tekniklerini takip eder ve pratiğe aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çoğaltılmada kullanılan ortam ve yapıları öğrenebilir. |
PÇ-6 Organik tarımda üretim aşamasındaki ekolojik koşulları da dikkate alarak en uygun yetiştirme tekniğini uygular. PÇ-7 Alanı ile ilgili modern tarım tekniklerini takip eder ve pratiğe aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | vejetatif ve generatif çoğaltma tekniklerini öğrenebilir. |
PÇ-9 Organik Tarım Programı ile ilgili pratik uygulamalarda kullanılacak gerekli ekipmanı kullanma yeteneği sergiler. PÇ-11 Tarımsal kaynakların sürdürülebilir yönetimi ve kullanımına engel olabilecek sorunları çözer. PÇ-13 Tarımsal üretim ve pazarlamada sorunlar ile çözüm önerileri hakkında bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çoğaltmanın genel esasları, çoğaltmada kullanılan ortam ve yapılar, tohum üretim aşamaları, ekim ve dikim yöntemleri, klon seleksiyonu ve klon muhafazası, mutasyonlar, Aşı ile çoğaltma, aşının amaçları, aşı teknikleri ve yapılışları, aşıda kullanılan alet ve malzemeler, Çelik ile çoğaltma, çeliğin tanımı ve çeşitleri, çeliklerin hazırlanması, çeliklerin köklenmesi üzerine etki yapan içsel ve dışsal etmenler, çeliklerin hormon ile muamele edilmesi ve hormon dozlarının hazırlanması, çeliklerin dikimi ve bakımı çeliklerin saklanması ve gönderilmesi, Daldırma ile çoğaltma, daldırmanın tanımı ve başarı sınırları, daldırma tipleri, Kök sürgünleri ile çoğaltma ve kullanıldığı yerler, Rizom ve yumrularla çoğaltma ve kullanıldığı yerleri, doku kültürü ile çoğaltma | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bitkilerin tanıtılması, tohumları, çiçekleri, toprak üstü ve toprak altı aksamlarının gösterilmesi. | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde inceleme |
2 | Tohumun kısımlarının tanıtılması, tohumla üretim aşamalarının açıklanması. | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde inceleme |
3 | Tarlaya direk ekim yöntemlerinin belirlenmesi ve toprak hazırlığı, sıra arası ve sıra üzeri mesafeleri ve ekim derinliğinin bitkilere göre verilmesi. | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde inceleme |
4 | Vejetatif çoğaltmanın genel prensipleri, vejetatif çoğaltılmada kullanılan ortam ve yapılar. | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde inceleme |
5 | Çok küçük tohumlularda fidelikte çimlendirilen fidelerin tarlaya şaşırtılması, dikim yöntemlerinin belirlenmesi ve toprak hazırlığı, sıra arası ve sıra üzeri mesafeleri ve ekim derinliğinin bitkilere göre verilmesi. | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde inceleme |
6 | Klon seleksiyonu ve klon muhafazası, Mutasyonlar, himeyreler | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde inceleme |
7 | T göz aşısı ve yama göz aşıları | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kalem aşıları, Dilcikli ve dilciksiz aşılar | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
10 | Çelik ile çoğaltma, çeliğin tanımı ve çeşitleri, çeliklerin köklenmesi üzerine etki yapan içsel ve dışsal etmenler | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
11 | Çeliklerin hazırlanması, çeliklerin hormon ile muamele edilmesi ve hormon dozlarının hazırlanması, | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
12 | çeliklerin dikimi ve bakımı, çeliklerin saklanması ve gönderilmesi | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
13 | Daldırma ile çoğaltma, daldırmanın tanımı ve başarı sınırları, daldırma tipleri, | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
14 | Kök sürgünleri ile çoğaltma ve kullanıldığı yerler, Rizom ve yumrularla çoğaltma ve kullanıldığı yerleri | Sunu, soru-cevap, bitkisel materyal üzerinde pratik çalışmalar |
15 | Doku kültürü ile çoğaltma şekilleri. | Sunu, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders sunuları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 1 | 2 | 2 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 98 |