|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | KİMYA | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MÜRÜVVET BEGÜM ÖZEN (begumozen@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HAŞİM YILMAZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Günlük yaşantımızın her alanında yaygın olarak kullanılmakta olan plastikler, kauçuklar, lifler, boyalar, yapıştırıcılar ve daha pek çok endüstriyel ürünün sentezi, karakterizasyonu ve endüstriyel son ürüne dönüşümü sırasında gerçekleşen temel kimyasal ve teknolojik kavramların verilmesi ve öğrencinin disiplinler arası çalışmaya yönlendirilmesi bu dersin amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Polimer kimyasının temel kavramlarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar ve sahip olduğu bilgileri kimya bilimi ile ilgili uygulama alanlarında kullanabilir. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-12 Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayarak, kimya alanında güncel yenilikleri ve gelişmeleri takip ederek kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Polimerlerin yapısını değerlendirebilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar ve sahip olduğu bilgileri kimya bilimi ile ilgili uygulama alanlarında kullanabilir. PÇ-5 Farklı disiplinleri birleştirerek disiplinler arası bağlantıları kurma becerisine sahip olur. PÇ-10 Kimya ile ilgili konularda Türkçe veya yabancı dilde yazılı veya sözlü etkin iletişim kurabilir, elde ettiği bilimsel verileri uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği kazanır. PÇ-13 Kimya ve ilgili alanlardaki yaygın olarak kullanılan çağdaş teknikleri kavrayıp, bu tekniklerin uygulanması için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Polimer kimyası ile ilgili problemleri çözebilir. |
PÇ-1 Kimya alanında temel teori, kanun ve terimleri kavrar ve sahip olduğu bilgileri kimya bilimi ile ilgili uygulama alanlarında kullanabilir. PÇ-7 Çevre koruma, kalite yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği bilincine sahip olur. PÇ-15 Sağlık, çevre, ilaç, tekstil, gıda vb. endüstriyel alanlarda uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözer. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders kapsamında polimer kavramı, sınıflandırma, bazı temel kavramlar, mol kütlesi, ısıl geçişler, termoset ve termoplastikler, polimerleşme yöntemleri detaylı anlatılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş: polimerlerle ilgili temel kavramların verilmesi, isimlendirme Polimerlerde ısıl geçişler, Tg, Tm, termoset ve termoplastik polimerler | Beyin fırtınası, tartışma, anlatma, soru cevap yöntemi |
2 | Basamaklı polimerleşme: genel tepkimeler, Carothers eşitliği, mol kütlesi kontrolü. Kinetik, mol kütlesi dağılımı, ortalama mol kütleleri | Beyin fırtınası, tartışma, anlatma, soru cevap yöntemi |
3 | Basamaklı polimerleşmenin karakteristiği, tipik basamaklı polimerleşme tepkimeleri, halka açılması ve lineer olmayan basamaklı polimerleşme. | Beyin fırtınası, tartışma, anlatma, soru cevap yöntemi |
4 | Deneysel tepkimeler, poliüretanlar, termoset polimerler. | Beyin fırtınası, tartışma, anlatma, soru cevap yöntemi |
5 | Serbest radikal katılma polimerleşmesi: başlatıcılar ve başlama tepkimeleri, zincir büyümesi, sonlanma, kinetiği. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
6 | Zincir transferleri, sonlandırıcı ve geciktiriciler, polimerleşme hız sabitlerinin deneysel tayini, aktivasyon enerjileri ve sıcaklık etkileri. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
7 | Serbest radikal polimerleşmesi termodinamiği, polimerleşme ısısı, polimerleşme prosesleri, serbest radikal polimerleşmesinin özellikleri | Anlatım, soru cevap yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Serbest radikal polimerleşmesi termodinamiği, polimerleşme ısısı, polimerleşme prosesleri, serbest radikal polimerleşmesinin özellikleri | Anlatım, soru cevap yöntemi |
10 | İyonik polimerleşme: genel karakteristikler. Katyonik polimerleşme: başlama, büyüme, sonlanma, kinetik mekanizma. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
11 | İyonik polimerleşme: genel karakteristikler. Katyonik polimerleşme: başlama, büyüme, sonlanma, kinetik mekanizma. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
12 | Katyonik polimerleşmenin enerji durumu, katyonik halka açılması tepkimeleri, kararlı karbokatyonlar. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
13 | Katyonik polimerleşmenin enerji durumu, katyonik halka açılması tepkimeleri, kararlı karbokatyonlar. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
14 | Anyonik polimerleşme: başlama, büyüme, sonlanma. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
15 | Anyonik polimerleşme: başlama, büyüme, sonlanma. | Anlatım, soru cevap yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | [1] Saçak, M., “Polimer Kimyası”,Gazi Kitabevi, 2002, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders notları, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 7 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 15 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |