|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | OYA ESRA BEKTAŞ (oyaesrabektas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Felsefe ile ilgili devlet, siyaset, sanat, din, dil gibi konuları ve yaklaşımları kavratmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Felsefi düşünüş biçimi oluşturabilir |
PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir. PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | felsefe akımlarını sıralayabilir. |
PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir. PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | felsefe problemlerini tanımlayabilir |
PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir. PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Felsefenin temel meseleleri verilecek devlet, siyaset, sanat, din felsefesi işlenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Ahlak Felsefesi Nedir? Değer sorunu, ahlaksal ve estetik değerler. Nesnelcilik ve öznelcilik .Ahlaksal bir davranışın koşulları: özgürlük ve bilinçli seçime dayanan eylem. Ahlakta amaçlar ve araçlar sorunu | Anlatım |
| 2 | Etik kuramların sınıflandırılması: Klasik ve modern kuramlar. | Anlatım |
| 3 | Mutlulukçu ahlak felsefeleri: Sokrates ve etik entelektüalizm, Kinikler ve kayıtsızlık ahlakı, Kireneliler ve hazcılık, Epikürcü hazcılık, Platon-Aristoteles:Ahlak siyaset ilişkisi | Anlatım |
| 4 | Stoa ahlakı, tektanrılı dinler ve ahlak felsefesi. Seküler ahlak ve faydacılık. Kant ve ödev ahlakı, Nietzche ve nihilizm | Anlatım |
| 5 | Siyaset felsefesi Nedir? Siyaset ve ahlak felsefesi. Siyaset ve hukuk felsefesi | Anlatım |
| 6 | Temel sorunlar: Devlet ve en iyi yönetim. Teokratik devlet, aristokratik devlet, monarşi ve demokrasi hakkında genel değerlendirmeler | Anlatım |
| 7 | Platon ve seçkinlerin yönetimi, Sözleşmeci kuramlar: Hobbes ve mutlak monarşi, Rousseau ve genel irade, Locke ve liberal demokrasi | Anlatım |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Liberalizm eleştirileri: teokratik ve muhafazakar eleştiriler, sosyal demokrasi. Marksizim ve sosyalizm | Anlatım |
| 10 | Sanat Felsefesi Nedir? Sanat felsefesi ve estetik. Estetik tavır, estetik nesene ve estetik haz. Çeşitli sanat türleri | Anlatım |
| 11 | Estetik değerlere nesnelci ve öznelci yaklaşım. Sanat kuramları:Platon ve taklit olarak sanat. Romantikler ve yaratım olarak sanat, Schiller ve oyun olarak sanat | Anlatım |
| 12 | Din felsefesi ve teoloji. Doğal teoloji ve vahyedilmiş teoloji. Teizm, Deizm, Panteizm ve Ateizm | Anlatım |
| 13 | Tanrının varlığı lehine öne sürülen kanıtlar ve eleştirileri | Anlatım |
| 14 | Eğitim felsefesi nedir? Eğitim felsefesinin temel sorunları ve eğitim kuramları | Anlatım |
| 15 | Eğitim ahlak ve din ilişkisi, eğitim ve ideoloji. Özgür bir eğitimin temel koşulları | Anlatım |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye giriş, Akçağ Yayınları , Ankara, 2005 | |
| 2 | H. Z. Ülken, Felsefeye Giriş, İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1957, Ankara | |
| 3 | Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 1980, İstanbul | |
| 4 | Ahmet Cevizci, Felsefeye Giriş – Paradigma Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| [1]Bolay, Süleyman Hayri, Felsefeye giriş, Akçağ Yayınları , Ankara, 2005 [2]H. Z. Ülken, Felsefeye Giriş, İlahiyat Fakültesi Yayınları, 1957, Ankara [3]Macit Gökberk, Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, 1980, İstanbul [4]Ahmet Cevizci, Felsefeye Giriş – Paradigma Yayınları | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 13 | 26 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 125 | ||