|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | KAMU YÖNETİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | LEYLA KAHRAMAN (lkahraman@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
LEYLA KAHRAMAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin 1950 sonrası Türkiye siyasal hayatının temel dinamiklerini anlamalarına ve analiz edebilmelerine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ders kapsamında anayasal değişiklikler, demokratikleşme süreçleri, siyasi partilerin gelişimi, seçim sistemleri, askeri müdahaleler, neoliberal politikalar, sivil toplumun dönüşümü, insan hakları reformları ve günümüz Türkiye siyasetinin temel meseleleri ele alınarak, öğrencilerin siyasal olayları eleştirel bir perspektifle değerlendirme yetkinliği kazanmaları hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, Türkiye'deki günümüz siyasal olgularını, demokratikleşme dönemi gelişmeleriyle bağlantılandırabilirler. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler Siyasi hayatın sorunlarına ve olgularına eleştirel bir tarzda yaklaşır ve genel kanaatleri sorgular. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler demokrasinin ve sivil toplumun Türk Siyasi Hayatındaki yerini ve önemini kavrar. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur, PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir, |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, soyut kavramları somut içerikleriyle birlikte kullanabilirler. |
PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler;
Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-2 Dünya ve Türkiye’deki Kamu Yönetimi ile ilgili uygulama modellerini tanımlar ve karşılaştırır; sorunları saptar ve çözüm odaklı modeller geliştirir, PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur, PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir, |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
1950 sonrası Türkiye’nin siyasal yapısının temel dinamikleri, anayasal değişiklikler ve demokratikleşme süreçleri, siyasi partiler ve seçim sistemlerindeki dönüşümler, askeri müdahalelerin siyasal sisteme etkileri, neoliberal politikalar ve siyasal aktörlerin değişen rolleri, sivil toplumun gelişimi, yerel yönetimler ve merkez-çevre ilişkileri, insan hakları ve hukuk reformları, güncel siyasal olaylar ve Türkiye siyasetinin geleceğine dair perspektifler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin kapsamı, konuları, kaynakları, yöntemi, yükümlülükleri hakkında bilgilendirme Demokrat Parti İktidarı (1950-1960) ve Sona Ermesi | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
2 | Türk Siyasal Hayatında 1960-1980 Arası Dönem: 1960 Askeri Darbesi, Milli Birlik Komitesi Yönetimi, 1961 Anayasası ve Yeni Kurulan Siyasi Partiler | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
3 | Siyaset Bir Geçiş Dönemi Askeri Darbe Sonrası İlk Seçimler ve Türk Siyasal Hayatı Demirel İktidarda 1965 -1969 Genel Seçimleri ve 1971 askeri müdahalesine uzanan yol | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
4 | 12 Mart 1971 Askeri Muhtırasının Niteliği ve Türk Siyasal Hayatına Etkileri İlk “Ara Rejim Hükümeti”nin Kuruluşu | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
5 | Laik-Dinci Koalisyonu Dönemi 1977 Erken Genel Seçimleri, Hükümet Kurma Çalışmaları ve Yüksek Gerilim | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
6 | 1979 Ara Seçimi ve Demirel Azınlık Hükümeti 1980 Askeri Darbesine Doğru Yol Alan Türkiye | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
7 | 1980 Askeri Darbesi Kenan Evren Devleti ve Turgut Özal Ekonomisi, Darbe ve Sonuçları: Mevcut Siyasal Sistemin Tasfiyesi | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bir Restorasyon Projesi Olarak Atatürk Milliyetçiliği Dar Sokakta Demokrasi Darbe Sonrası ANAP'lı Yıllar | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
10 | 1987-1991 ANAP’ın Gerileyişi ve Özal’ın Cumhurbaşkanlığı Eski Siyasetçilerin Dönüşü 1990’ların Şiddet Sarmalı ve Kürt Sorunu “Kürt Sorunu PKK’ya Karşı Savaş | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
11 | Siyasal İslamın Kısa Baharı (1994-1997) Bunalım Yılları (1994-2002), İslamcılar Denetimi Ele Geçiriyor 28 Şubat 1997: Kemalist Restorasyon | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
12 | DSP-MHP-ANAP Koalisyonu AB Eksenli Yeniden Yapılanma 2001 Finans Krizi ve 2002 Seçimlerine Doğru Türkiye'de Siyasal Hayat | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
13 | 2002-20215 Seçimleri Türkiye'de AKP İktidarı Türk Siyasal Hayatına Etkileri | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
14 | Anayasal Revizyon Cemaat-AKP Çatışması, Gezi Parkı Direnişi Türk Siyasal Hayatında Değişen Dinamikler | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
15 | Cumhurbaşkanlığı Sistemi ve Uygulaması 2015’ten Günümüze Türkiye’de Siyasal Hayat | Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Yöntemi Grup Çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Eric Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi | |
2 | Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye | |
3 | Feroz Ahmad, Modern Türkiye’nin Oluşumu | |
4 | ATILGAN, Gökhan vd.(2015), Osmanlı'dan Günümüze Türkiye'de Siyasal Hayat, İstanbul: Yordam Kitap. | |
5 | AYDIN, Suavi, Yüksel TAŞKIN (2017), 1960'tan Günümüze Türkiye Tarihi: İstanbul İletişim Yayınevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Belirtilen kitaplar ve makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 114 |