Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

TURİZM FAKÜLTESİ / TR443 - TURİZM REHBERLİĞİ

Kodu: TR443 Adı: TURİZMDE İŞ AHLAKI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TURİZM REHBERLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZEYNEP ÇOKAL (zeynepkabaoglu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Ahlaki değerlerin örgüt kültürü ve imajındaki önemi, istenilen ahlaki davranışların ve değerlerin geliştirilmesi programlarının nasıl uygulanabileceği, ahlaki davranışların nasıl denetlenebileceği ve ahlaki değerlerin ihlalinde izlenebilecek yolların neler olabileceğinin öğretilmesi dersin amacını oluşturmaktadır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İş ahlakını tanımlayabilir. PÇ-6 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
PÇ-8 İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-18 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İşletmecilikte iş ahlakının önemini açıklayabilir. PÇ-6 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
PÇ-8 İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-18 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Etik teorilerini tanımlar ve açıklar. PÇ-6 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
PÇ-8 İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-18 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Etiğin işletmecilik disiplinleri içerisindeki rolünü açıklayabilir PÇ-1 Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler: Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
PÇ-6 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
PÇ-8 İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-15 Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
PÇ-16 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
PÇ-20 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ahlak kavramının tanımlanması, ahlaki değerlerin kaynakları, ahlaki davranışların toplumun varlığını sürdürebilmesi açısından önemi, iş yapmada ahlakın önemi, ahlak ve örgüt kültürü arasındaki ilişkiler, ahlaki bir örgüt kültürü geliştirilmesinin önemi, ahlaki davranışları geliştirmenin yolları ve ahlaki ihlaller karşısında izlenmesi gereken tutumlar dersin kapsamını oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 İş Ahlakı ve İlişkili Kavramların Tanımlanması Kavram haritası yapma, Anlatım, tartışma
2 Etik Kuramlarının ve Yaklaşımlarının Tanıtılması Anlatım, tartışma
3 Etiksel Karar Vermede Normatif ve Psikolojik Yaklaşımlar Anlatım, tartışma
4 Etiksel Karar Verme Süreci Anlatım, tartışma
5 İşletmecilik ve Yönetimde Etiksel Konular Anlatım, tartışma
6 İşletmecilik ve Yönetimde Etiksel Konular Anlatım, tartışma
7 Geleneksel Etik Kuramlarının Modern İşletmecilik Kararlarına Uygulanması Anlatım, tartışma
8 Ara Sınav
9 Yöneticilerin Etiksel İkilemleri Anlatım, tartışma
10 Etiksel Davranış Yönetimi Anlatım, Rol Yapma, Drama, Tartışma
11 Turizmde Etik Anlatım, tartışma
12 Turizm İşletmelerinde Etik ve Etik Olmayan Davranışlar Anlatım, tartışma
13 Seyahat İşletmelerinde Etik ve Etik Olmayan Davranışlar Anlatım, Rol yapma, tartışma
14 Turist Rehberliğinde Etik ve Etik Olmayan Davranışlar Anlatım, Örnek Olaylar, tartışma
15 Genel Tekrar Soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İbrahim İLHAN, Turizmde İş Ahlakı, Ders Notları, Nevşehir Turizm Fakültesi, Nevşehir, 2000
2 Linda K. TREVINO and Katherine A. NELSON, MANAGING BUSINESS ETHICS: Straight Talk About How to Do It Right, John Wiley & Sons, Inc., New York,1995.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Elizabeth P TIERNEY, İş Ahlakı, Rota Yayınları, İstanbul, 1997. Francis P. McHUGH, İş Ahlakı, TÜSİAD, Yayın No, TÜSİAD - T / 92, 8 - 154, İstanbul, 1992. İnayet PEHLİVAN, Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel ETİK, Pegem, Ankara, 1998. Tom L. BEAUCHAMP and Norman E. BOWIE, Ethical Theory and Business, Fifth Edition, Prentice Hall, New Jersey, 1997.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 11 11
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 11 11
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 2 4
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60