|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MUSTAFA KARATAŞ (mustafakaratas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Sözcük türleri ve Türkiye Türkçesinin söz dizimi özelliklerini (cümle ve kelime grupları) kavratmak, edinilen bu bilgiler aracılığıyla söz dizimi çözümleme yöntemini öğretmek ve bunların örnekler üzerinde uygulamasını yaptırmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bu ders öğrencilere Türkçe gramer bilgilerini öğretmenin yanı sıra Türk dilinin farklı dönemlerini gramer açısından karşılaştırmayı hedefler |
PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-7 Yeni Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-8 Eski Türk dili ile ilgili dönemlere ait metinlerde; kelime tahlili, cümle tahlili ve kelime etimolojisi yapar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-13 Bir yabancı dil kullanarak alana ait konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-15 Mesleki gelişmeleri izler ve bu gelişmelere katkı sağlar. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk yazı dilinin tarihî gelişimi konularıyla giriş yapıldıktan sonra gramere geçilecektir. Burada dilin en küçük birimi olan sesten başlanarak, Türkçenin ses olayları örneklerle anlatılacak; hece, kelime, kök, gövde ve ekler bütün özellikleriyle verilecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Giriş, Tanışma Dersin Amacı, Yöntemi, Kaynaklar, Sınavlar Hakkında Bilgilendirme | Anlatma Yöntemi |
| 2 | a. Dil Sistemi b. Dilin Birimleri c. Bağımsız Biçimbirim: Kelime ç. Kelime Türleri | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Söz Dizimi Terimleri Kelime Grupları | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Kelime Grupları | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Kelime Grupları İnceleme Çalışması | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Kelime Grupları İnceleme Çalışması | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Cümle, Cümlenin Ögeleri (Yüklem, Özne, Nesne, YT, Zarf), Cümle Dışı Ögeler | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sınav Değerlendirmesi | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Cümle Türleri Cümle Kurmaca (Uygulama) | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Cümle Kurmaca | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Cümle Kurmaca | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Söz Dizimi Çözümlemesi | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Söz Dizimi Çözümlemesi | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Söz Dizimi Çözümlemesi Genel Değerlendirme | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi,3. Baskı, Akçağ Yayınları, Ankara 1995 | |
| 2 | Karataş, Mustafa (2019), Her Yönüyle Türk Dili, Kimlik Yayınları, 690 s. | |
| 3 | Argunşah, Mustafa (2023), Cumhuriyet'in Türkçesi, Kesit Yayınları, 367 s. | |
| 4 | Özkan, Nevzat (2019), Dünden Bugüne Türkiye Türkçesi, Bilge Kültür Sanat, 221 s. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, CD | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 1 | 1 |
| c) Performans Ödevi | 1 | 1 | 1 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
| Sözlü Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 1 | 2 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||