Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS-BH-546 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS-BH-546 Adı: SOSYOLOJİ TARİHİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 5 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Bilimsel Hazırlık
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HULUSİ YILMAZ (h.yilmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sosyolojinin Türkiye’de ortaya çıkışı, kurucuları ve görüşleri, Türk sosyolojisinin tarihsel süreç içerisindeki temel yönelimleri ve meselelere bakışı, temel sorunsalları ile çağdaş akımlardan Postmodernizm, Postyapısalcılık ve Hermenotik’in kavramsal olarak tanımlanması, akımların öncü isimlerinin görüşlerinin tartışılması amaçlanmaktadır

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 -Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirebilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirebilir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirebilir. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sosyoloji Tarihi I’in devamı olan bu derste Türkiye’de sosyolojinin doğuşu, ilk Türk Sosyologlar, sosyolojinin Türkiye’deki gelişim seyri ve temel problem alanları yanı sıra çağdaş akımlardan Postmodernizm, Postyapısalcılık ve Hermenotik incelenecektir
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kollektif bilinci birey üstü bir varlık sayanlar: Gumplowicz, Oppenheimer Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Toplumsal biçimler okulu: Georg Simmel, Tönnies Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Stammler, Gaston Richart, Von Wiese Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Ekonomist Okul: Karl Marks ve Engels'in kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Teknik Olaylarına önem verenler: Marcel Mauss'un Beden Teknikleri adlı denemesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Töre, adet, ahlak olaylarına önem verenler Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Hukuk olaylarına önem verenler Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Büyü ve din arasındaki ilişkiyi araştıran kuramlar: j.Frazer'in kuramı ve Hubert Mauss Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Durkheim'in Totemik manası, Bergson'un büyü kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Büyü ve din inançlarını toplumsal hayatın üstün etmeni sayan kuramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Bütüncü Görüşler: Le Play sosyolojisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Vılfredo Pareto : Pareto'da toplum kavramı,Etmenler kuramı Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Statik sosyoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Dinamik Sosyoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Nurettin Şazi KÖSEMİHAL Sosyoloji Tarihi, Gaston BOUTHOUL Sosyoloji Tarihi
2 Kongar, Emre, Türk Toplum Bilimcileri I - II, Remzi Kitabevi, İstanbul 1982 - 1988.
3 Rosenau, P.M., Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Çev: T. Birkan, Ark Yayınları, Ankara, 1998.
4 Topçuoğlu, A., Aktay, Y., Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm, Vadi Yayınları, Ankara, 1999.
5 Sarup, M., Post-Yapısalcılık Ve Post-Modernizm, Çev: A.B. Güçlü, Ark Yayınları, Ankara, 1997.
6 Megill, A., Aşırılığın Peygamberleri, Çev: T: Birkan, Bilim Ve Sanat Yayınları, Ankara, 1998.
7 Göka, E., Topçuoğlu, A., Aktay, Y., Önce Söz Vardı, Vadi Yayınları, Ankara 1999.
8 Tatar, Burhanettin, Felsefi Hermenotik ve Yazarın Niyeti, Ankara Vadi Yayıncılık, 1999.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitaplar ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 15 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 14 56
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 0
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 210