|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 5 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Bilimsel Hazırlık | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HULUSİ YILMAZ (h.yilmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sosyolojinin Türkiye’de ortaya çıkışı, kurucuları ve görüşleri, Türk sosyolojisinin tarihsel süreç içerisindeki temel yönelimleri ve meselelere bakışı, temel sorunsalları ile çağdaş akımlardan Postmodernizm, Postyapısalcılık ve Hermenotik’in kavramsal olarak tanımlanması, akımların öncü isimlerinin görüşlerinin tartışılması amaçlanmaktadır |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | -Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirebilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirebilir. |
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirebilir. |
PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyoloji Tarihi I’in devamı olan bu derste Türkiye’de sosyolojinin doğuşu, ilk Türk Sosyologlar, sosyolojinin Türkiye’deki gelişim seyri ve temel problem alanları yanı sıra çağdaş akımlardan Postmodernizm, Postyapısalcılık ve Hermenotik incelenecektir | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kollektif bilinci birey üstü bir varlık sayanlar: Gumplowicz, Oppenheimer | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Toplumsal biçimler okulu: Georg Simmel, Tönnies | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Stammler, Gaston Richart, Von Wiese | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Ekonomist Okul: Karl Marks ve Engels'in kuramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Teknik Olaylarına önem verenler: Marcel Mauss'un Beden Teknikleri adlı denemesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Töre, adet, ahlak olaylarına önem verenler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Hukuk olaylarına önem verenler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Büyü ve din arasındaki ilişkiyi araştıran kuramlar: j.Frazer'in kuramı ve Hubert Mauss | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Durkheim'in Totemik manası, Bergson'un büyü kuramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Büyü ve din inançlarını toplumsal hayatın üstün etmeni sayan kuramlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Bütüncü Görüşler: Le Play sosyolojisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Vılfredo Pareto : Pareto'da toplum kavramı,Etmenler kuramı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Statik sosyoloji | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Dinamik Sosyoloji | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Nurettin Şazi KÖSEMİHAL Sosyoloji Tarihi, Gaston BOUTHOUL Sosyoloji Tarihi | |
2 | Kongar, Emre, Türk Toplum Bilimcileri I - II, Remzi Kitabevi, İstanbul 1982 - 1988. | |
3 | Rosenau, P.M., Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, Çev: T. Birkan, Ark Yayınları, Ankara, 1998. | |
4 | Topçuoğlu, A., Aktay, Y., Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm, Vadi Yayınları, Ankara, 1999. | |
5 | Sarup, M., Post-Yapısalcılık Ve Post-Modernizm, Çev: A.B. Güçlü, Ark Yayınları, Ankara, 1997. | |
6 | Megill, A., Aşırılığın Peygamberleri, Çev: T: Birkan, Bilim Ve Sanat Yayınları, Ankara, 1998. | |
7 | Göka, E., Topçuoğlu, A., Aktay, Y., Önce Söz Vardı, Vadi Yayınları, Ankara 1999. | |
8 | Tatar, Burhanettin, Felsefi Hermenotik ve Yazarın Niyeti, Ankara Vadi Yayıncılık, 1999. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitaplar ve makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 14 | 56 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |