Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS BH 544 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS BH 544 Adı: SOSYAL BİLİMLER METODOLOJİSİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 8
Sınıf/Yarıyıl 5 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Bilimsel Hazırlık
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NEVAL KARANFİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik araştırmalarda kullanılan nitel, nicel ve karma araştırma yöntemleri kullanarak belirlenen bir konuda araştırma yürütebilecek yetkinlik kazanmalarıdır. Araştırma yöntemlerinin konu ve örneklem, veri toplama ve analiz etme gibi aşamalarının teorik ve uygulamalı olarak ele alınması amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 DÖÇ-1 Belirli bir konu ve yöntem seçerek, konu hakkında literatür taraması yapabilir ve ilgili metotları kullanarak evren- örneklem belirleyebilir. PÇ-2 2. Sosyolojinin temel kavramlarından küçük grup tartışmalarında yararlanabilir. PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir. Yazılı Sınav PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Belirlediği konu ve örneklemden veri toplayıp bu verileri araştırma yöntemi gereğince inceleyebilir. PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Topladığı verileri raporlandırabilir. Sosyolojik bir araştırmayı, belirlenen yöntem gereğince yürütüp sonuçlandırabilir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sosyolojide kullanılan nitel, nicel ve karma araştırma yöntemleri ele alınır. Her bir yöntem için araştırma yapılandırma süreçleri açıklanarak basamaklandırılır. Araştırma konusu belirleme, literatür taraması, yöntem seçimi ve rapor yazımı gibi aşamalar açıklanır. Dersin sonucunda belirlenen bir konu öğrenci tarafından uygulamaya dökülerek sahaya inilir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Nitel, Nicel ve Karma Yöntemin genel özellikleri Sözlü anlatım-soru- cevap
2 Sosyolojik bir araştırma konusu belirleme Sözlü anlatım-soru- cevap
3 Belirlenen hakkında literatür taraması gerçekleştirme Sözlü anlatım-soru- cevap
4 Araştırma soruları veya hipotezleri oluşturma Sözlü anlatım-soru- cevap
5 Araştırmanın kapsam ve sınırlılıklarını belirleme Sözlü anlatım-soru- cevap
6 Yöntemin örneklem metoduna uygun örneklem belirleme Sözlü anlatım-soru- cevap
7 Saha için ön hazırlık yapma Sözlü anlatım-soru- cevap
8 Ara Sınav
9 Sahaya inme ve sahada dikkat edilmesi gereken konular Sözlü anlatım-soru- cevap
10 Veri toplama metotları Sözlü anlatım-soru- cevap
11 Veri toplama metotları Sözlü anlatım-soru- cevap
12 Rapor yazma ve raporda dikkat edilmesi gereken hususlar Sözlü anlatım-soru- cevap
13 Ders anlatımı ile paralel yürütülen uygulama raporlarının sunumu Sözlü anlatım-soru- cevap
14 Ders anlatımı ile paralel yürütülen uygulama raporlarının değerlendirilmesi Sözlü anlatım-soru- cevap
15 Genel değerlendirme Sözlü anlatım-soru- cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kumar, Ranjit. (2015). Araştırma Yöntemleri: Yeni Başlayanlar İçin Adım Adım Araştırma Rehberi. (çev. Güçlü Şekercioğlu). Ankara: Egde Akademi.
2 Patton M. Q. (2014). Nitel araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (çev. F. Z. Öztürk). Ankara: Pegem Akademi.
3 Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları.4.b. (çev. S. B. Demir) Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
4 Punch, K. F. (2014). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. (çev. Dursun Bayrak). Ankara: Siyasal Kitabevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitap ve makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 1 10
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 1 1 10
9.Proje
Final Sınavı 16 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 4 14 56
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 1 1
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 1 1
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 14 56
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 238