| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		AYDAN ENER SU, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tarihsel, toplumsal, kültürel ve edebî bir olgu olarak modernleşmeyi tanımlar. | 
			
		 
			PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-2 | Avrupa modernleşmesi ile Osmanlı modernleşmesinin benzerliklerini ve farklarını ayırt eder. | 
			
		 
			PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-12 İlgi alanında veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-3 | Modern edebî türlerin gelişimini açıklar. | 
			
		 
			PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-4 | Tanzimat Dönemi 1. kuşak şairlerinin metinlerini çözümler. | 
			
		 
			PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-5 | Tanzimat Dönemi 1. kuşak edebiyatçılarını tanır. | 
			
		 
			PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-6 | Tanzimat tiyatrosu metinlerini çözümler. | 
			
		 
			PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Edebiyat eleştirisi için gerekli olan asgari tarihsel ve kuramsal birikimin kazandırılmasına giriş. Türk edebiyatının modernleşme sürecinin 19. yüzyılı kapsayan bölümü hakkında temel bilgilerin edinilmesi; bu dönemin başlıca edebiyatçılarının ve metinlerinin tanınması ve incelenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Tanışma, dersi ve yükümlülükleri tanıtma. “Yeni Türk Edebiyatı” tanımı üzerine tartışma. | Anlatım ve Tartışma | 
| 2 | Osmanlı modernleşmesinin tarihsel bağlamı | Konu anlatımı | 
| 3 | "Tanzimat" ve yeni düzenlemeler, Garplılaşma Hareketine Umumî Bir Bakış | Konu anlatımı | 
| 4 | Gazetecilik | Konu anlatımı | 
| 5 | Tiyatro, Şinasi ve "Şair Evlenmesi" | Tiyatro incelemeleri | 
| 6 | Tiyatro, Namık Kemal ve "Vatan Yahut Silistre" | Tiyatro incelemeleri | 
| 7 | Tiyatro, Namık Kemal ve "Celaleddin Harzemşah" | Tiyatro incelemeleri | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Şinasi ve yeni şiir, "Kaside" | Konu anlatımı ve şiir incelemesi | 
| 10 | Namık Kemal ve Hürriyet Kasidesi | Konu anlatımı ve şiir incelemesi | 
| 11 | Ziya Paşa, Terkîb-i Bend, Tercî-i Bend | Konu anlatımı ve şiir incelemesi | 
| 12 | Realist Halk Hikayelerinden Hançerli Hanım Hikayesi,Tanzimat Romanı | Konu anlatımı ve metin incelemesi | 
| 13 | Namık Kemal ve "İntibah" | Metin incelemeleri | 
| 14 | Ahmet Mithat Efendi ve "Felâtun Bey ve Râkım Efendi" | Metin incelemesi | 
| 15 | Tanzimatta Edebî Eleştiri | Anlatım, inceleme | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Korkmaz, Ramazan, ed. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 2005. | |
| 2 | Tanpınar, Ahmet Hamdi. 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 2001. | |
| 3 | Kaplan, Mehmet ve diğer., haz. Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları, 1974. | |
| 4 | Şengül, Abdullah (2020). Tarihten Sahneye: Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
| 5 | Enginün, İnci (2018). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e. İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| 6 | Ortaylı, İlber (1985). “Batılılaşma Sorunu”. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi 1. İstanbul: İletişim Yayınları. s. 134-138. | |
| 7 | Timur, Taner (1985). “Osmanlı ve Batılılaşma”. Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi 1. İstanbul: İletişim Yayınları. s. 139-146. | |
| 8 | İbrahim Şinasi (2016). Şair Evlenmesi (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım). Haz. Abdullah Şengül. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
| 9 | Ahmet Mithat (2018). Felatun Bey ile Rakım Efendi. Haz. Tacettin Şimşek. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 10 | Namık Kemal (2018). İntibah. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 11 | Namık Kemal (2020). Vatan yahut Silistre. Haz. Alev Sınar Çılgın. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 12 | Şemsettin Sami (2013). Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 8 | 40 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 4 | 12 | 
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 | 
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||