| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi’nde bulunan Arapça ve Farsça unsurları öğrenmelerini ve karşılaştıkları Arap harfli metinleri okumalarını sağlamak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Eski harflerle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olmak | 
			
		 
			PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-2 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olmak | 
			
		 
			PÇ-1 Türk dilinin ilk yazılı belgelerinden günümüze kadar gelen devreleri kronolojik olarak, eserleriyle birlikte bilir. PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-16 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| DÖÇ-3 | Osmanlı Türkçesi metinleri hakkında kaynak bilgisi sahibi olur. | 
			
		 
			PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-6 Eski Türk Edebiyatının Arap harfli manzum ve mensur eserlerini okur, açıklar. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar.  | 
		 Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor  | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Osmanlı Türkçesindeki Arapça Unsurlar: Arapçanın Osmanlı Türkçesi içindeki yeri ve önemi; Şemsî harfler, Kamerî harfler, İsim ve sıfat tamlamaları, Aksam-ı Seba: Aksam-ı sebaya göre masdarlar, İsm-i failler, İsm-i mefuller, İsm-i tasgirler, İsm-i tafdiller, İsm-i mübalağalar, Sıfat-ı müşebbeheler; Arapçada edatlar; Osmanlıcadaki Türkçe, Arapça ve Farsça Kurallara Toplu Bir Bakış; Arap Harfli Yazı Türleri ve Örnekler; Edebî Metinler Üzerinde Okuma ve Yazma Alıştırmaları. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Arapça kelimelerin yapısı, Asli ve zaid harfler, Metin Okuma | konu anlatımı | 
| 2 | Şemsî harfler, Kamerî harfler, İsim ve sıfat tamlamaları, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 3 | Aksam-ı seb’a, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 4 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 5 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 6 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 7 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sıfat-ı Müşebbehe, Mübalaga-i Fâil, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 10 | İsm-i Fâil, İsm-i Mef'ûl, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 11 | İsm-i Tafdîl, İsm-i Tasgîr, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 12 | İsm-i Mekân, İsm-i Zamân, İsm-i Âlet, Metin Okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 13 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 14 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 15 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı, Metin okuma | Konu anlatımı, okuma | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Coşkun, Menderes (2008), Uygulamalı Osmanlı Türkçesi Ders Kitabı, Ankara: Birleşik | |
| 2 | Ergin, Muharrem (1987), Osmanlı Metinleri, İstanbul: Boğaziçi | |
| 3 | SAMİ, Şemsettin (1992). Kamus-ı Türkî. İstanbul. | |
| 4 | Ünver, İsmail (1982) Osmanlıca Ders Notları, (Teksir), Ankara. | |
| 5 | Timurtaş, Faruk Kadri (1998), Osmanlı Türkçesi Metinleri, I,II, III, İstanbul: Alfa Yay. | |
| 6 | Devellioğlu, Ferit (2010), Osmanlıca- Türkçe Ansiklopedik Lugat, Ankara: Aydın Kitabevi. | |
| 7 | Develi, Hayati (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu-2 , İstanbul: Kesit Yay. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı, Sözlükler, Bilgisayar, Projeksiyon | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 | 
| c) Performans Ödevi | 4 | 9 | 36 | 
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 150 | ||