|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HACİ ABDULLAH ŞENGÜL (asengul@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin 20. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Cumhuriyet dönemi şiirinin özelliklerini kavrayabilir. |
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder. PÇ-4 Tespit edilen problemlerin çözümüne yönelik gerekli verileri toplar. PÇ-5 Elde ettiği verilere göre sonuçları yorumlar. PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Cumhuriyet Dönemi şiiri örneklerini çözümleyebilir. |
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Cumhuriyet dönemi romanının özelliklerini özetleyebilir. |
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Cumhuriyet Dönemi roman örneklerini çözümleyebilir. |
PÇ-9 Edebî metin çözümlemeleri yapar. PÇ-10 Yeni Türk Edebiyatının kapsadığı edebî dönem, metin ve edebiyatçıların özelliklerini tam olarak bilir; bu dönemlerde yazılmış yapıtları çözümler; karşılaştırmalı tartışmalar yürütür. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-22 Beşerî bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihî ve kültürel mirasa sahip çıkar. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Cumhuriyet Dönemi şiirinin ve romanının özellikleri | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça bilgisi. Okunacak eserler. | Değerlendirme |
| 2 | Cumhuriyet Dönemi (1923-1980) Türk edebiyatının genel özellikleri (Siyasi, sosyal, edebî). Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatındaki belli başlı gruplar, eğilimler. | Konu anlatımı |
| 3 | Cumhuriyet şiirini hazırlayanlar (Abdülhak Hamit, Ahmet Haşim, Yahya Kemal vb.). | Okuma, çözümleme |
| 4 | Cumhuriyet şiirinde arayışlar, Beş Hececiler, Yedi Meşaleciler, Memleket Edebiyatı ve öz şiir tartışmaları. | Konu anlatımı |
| 5 | Birinci Yeni, Garip Mukaddimesi ve Orhan Veli (örnek metinler). | Okuma, çözümleme |
| 6 | İkinci Yeni, felsefesi ve estetiği (örnek metinler). | Konu anlatımı |
| 7 | Hisar Hareketi, felsefesi ve estetiği (örnek metinler). | Okuma, çözümleme |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Kadro Hareketi ve Mavi Hareketi, felsefesi ve estetiği (örnek metinler). | Okuma, çözümleme |
| 10 | Necip Fazıl, ve onun poetikası çerçevesinde şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. | Okuma, çözümleme |
| 11 | Necip Fazıl, ve onun poetikası çerçevesinde şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. | Okuma, çözümleme |
| 12 | Ahmet Hamdi Tanpınar'ın şiirleri, onun sanat ve estetik anlayışı üzerinden şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. | Okuma, çözümleme |
| 13 | Ahmet Hamdi Tanpınar'ın şiirleri, onun sanat ve estetik anlayışı üzerinden şiirlerine genel bir bakış ve metin çözümlemesi. | Konu anlatımı |
| 14 | 1980 sonrası Türk şiiri. Genel özellikler ve arayışlar. | Okuma, çözümleme |
| 15 | 1980 sonrası Türk şiiri. Genel özellikler ve arayışlar. | Okuma, çözümleme |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Korkmaz, Ramazan, ed. Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 2005. | |
| 2 | Yusuf Ziya Öksüz, Türkçenin Sadeleşme Tarihi, Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi, TDK, 1995. | |
| 3 | Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler, Dergâh, 1977 | |
| 4 | Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri 1-2, Dergâh, 1983. | |
| 5 | Mehmet Kaplan, Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar I-II, Dergâh, 1995. | |
| 6 | Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları. | |
| 7 | Orhan Okay, Şiir Sanatı Dersleri, AÜ, 1992. | |
| 8 | Gregory Jusdanis, Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür - Milli Edebiyatın İcat Edilişi, Metis, 1998. | |
| 9 | Mehmet Kaplan, Hikaye Tahlilleri, Dergah, 1979. | |
| 10 | Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı İncelemeleri, Akçağ, 1998. | |
| 11 | Olcay Önertoy, Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü, İşbankası, 1985. | |
| 12 | İnci Enginün - Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı | |
| 13 | Abdullah Şengül - Ulusun Sahnedeki Öyküsü (Türk Tiyatrosunda Milli Mücadele ve Cumhuriyet), Kesit Yayınları, 2019 | |
| 14 | Abdullah Şengül - Gaibi Kurcalayan Çilingir Necip Fazıl Kısakürek, Kesit Yayınları, 2015 | |
| 15 | Necip Fazıl Kısakürek - Çile, Büyük Doğu Yayınları | |
| 16 | Hakan Sazyek - Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi, İş Bankası Yayınları | |
| 17 | Alaaddin Karaca - İkinci Yeni Poetikası, Hece Yayınları | |
| 18 | Öztürk Emiroğlu - Hisar Topluluğu / Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında, Kesit Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 3 | 9 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 3 | 18 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 4 | 32 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||