Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İKTİSADİ ve İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ / KMY 356 - KAMU YÖNETİMİ

Kodu: KMY 356 Adı: TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü KAMU YÖNETİMİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı LEYLA KAHRAMAN (lkahraman@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
LEYLA KAHRAMAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, toplumsal cinsiyet kavramını teorik ve pratik bağlamda ele alarak, toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin nedenlerini, sonuçlarını ve bu eşitsizliklerle mücadele yöntemlerini analiz etmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. Ders kapsamında, toplumsal cinsiyet rollerinin sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürel boyutları incelenerek, öğrencilerin toplumsal cinsiyet temelli eşitsizlikleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmesi ve çözüm önerileri geliştirmesi hedeflenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Toplumsal cinsiyet ve ilgili kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Cinsiyeti güç ilişkileri, dil, etnisite, ırk, cinsellik, sınıf, ulus, din, coğrafya, yaş gibi unsurlar ile kesiştiği noktaları analiz edebilir.. PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Cinsiyetin sosyal, tarihsel, politik, dinsel, edebî, sanatsal görünümlerinin felsefî ardalanını tanıyabilir. PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, soyut kavramları somut içerikleriyle birlikte kullanabilirler. PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-3 Siyasal ve yönetsel sistemlerin unsurlarını analiz eder ve bu unsurlardan hareketle kurumsal sistemler tasarlar; kurumsallaşma sürecinde etkili olan karar alma ve eş güdüm mekanizmalarının işleyiş sürecini etkin kılma becerisine sahip olur,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Toplumsal cinsiyetin ekonomik, siyasal ve toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini değerlendirebilir. PÇ-1 Bu bölümü başarı ile tamamlayan öğrenciler; Kamu Yönetiminin temel ana bilim dalları olan; Siyaset Bilimi, Yönetim Bilimi, Kentleşme ve Çevre Sorunları ile Hukuk Bilimlerindeki temel kavramları teorik ve ampirik düzeyde öğrenir ve bu kapsamdaki sorunlara yönelik çözüm üretici bir bakış açısı kazanır,
PÇ-5 Kamu Yönetimindeki mevcut sorunları tanımlama ve çözmede bilgi birikiminden ve disiplinler arası bakış açısından faydalanarak veri toplama, analiz edebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisine sahip olur,
PÇ-7 Bireysel ve takım çalışmalarında aktif sorumluluk alarak proje hazırlama yetisine sahip, topluluk karşısında kendini rahatlıkla ifade edebilen, özgüven sahibi ve motivasyon düzeyi yüksek bireyler olarak yetişir,
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Toplumsal cinsiyet kavramı ve kuramsal çerçevesi, toplumsal cinsiyet rolleri ve eşitsizlikleri, toplumsal cinsiyetin sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürel boyutları, kadın hakları ve toplumsal cinsiyet eşitliği politikaları, feminist teori ve hareketler, toplumsal cinsiyet ve hukuk, çalışma hayatında toplumsal cinsiyet, medya ve toplumsal cinsiyet temsilleri, eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliği, ulusal ve uluslararası toplumsal cinsiyet politikaları ve düzenlemeler, toplumsal cinsiyet eşitsizlikleriyle mücadele yöntemleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin; konusu, amacı, yöntemi, kaynakları ve gereklilikleri hakkında bilgilendirme Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
2 Toplumsal cinsiyet kavramına giriş: Biyolojik cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ayrımı Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
3 Toplumsal cinsiyet teorileri: Feminist teori, queer teori ve diğer yaklaşımlar Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
4 Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğini Üreten Mekanizmalar: Aile Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
5 Çalışma hayatında toplumsal cinsiyet: Cam tavan sendromu, eşit işe eşit ücret Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
6 Siyasal katılım ve toplumsal cinsiyet: Kadınların siyasetteki temsili Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
7 Toplumsal cinsiyet ve eğitim: Eğitimde cinsiyet eşitliği politikaları Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Tarihin Cinsiyeti: Tarih ve Toplumsal Cinsiyet Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
10 Dünyada ve Türkiye'de Kadın hakları Tarihi ve toplumsal cinsiyet eşitliği politikaları Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
11 Toplumsal cinsiyet ve hukuk: Ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
12 CEDAW ve İstanbul Sözleşmelerinin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Üzerindeki Etkisi: Dünyadan ve Türkiye'den Somut Örnekler Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
13 Toplumsal cinsiyet ve şiddet: Aile içi şiddet, toplumsal cinsiyete dayalı şiddet Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
14 Masallar ve Toplumsal Cinsiyet Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
15 Toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik mücadele yöntemleri ve iyi örnekler Genel değerlendirme ve tartışma: Toplumsal cinsiyetin geleceği Ders anlatımı Soru Cevap Tartışma Grup Çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 CONNELL, R.W, (1998), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları
2 AGACINSKI, Sylviane (1998), Cinsiyetler Siyaseti. Ankara: Dost Kitabevi.
3 SCOTT, Joan W. (2007), Toplumsal Cinsiyet:Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi, İstanbul: Agora Kitaplığı.
4 FINE, Cordelia (2010), Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması, İstanbul: Sel Yayınları.
5 BUTLER, Judith (2007), Taklit ve Toplumsal Cinsiyet'e Karşı Durma, İstanbul: Agora Kitaplığı.
6 GÜMÜŞOĞLU, Firdevs (2006), Ders kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Çağdaş Eğitim Vakfı Yayınları.
7 - BHASİN, Kamla (2003), Toplumsal Cinsiyet: Bize Yüklenen Roller, İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı (KADAV)Yayını.
8 ECEVİT, Yıldız, Nadide Karkıner (Ed.) (2012) Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
9 KANDİYOTİ, Deniz (1997). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, İstanbul: Metis Yayınları
10 BUTLER, Judith (2008), Cinsiyet Belası, İstanbul: Metis Yayınları.
11 ADAÇAY, Funda Rana (2014), Toplumsal Cinsiyet ve Kalkınma, Bursa: Ekin Yayınları.
12 Uluocak, Şeref, Dilek Özbay, Gökhan Gökulu, Nigar Etizer Karacık, Olgun Bilir (2014), Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet, İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları.
13 WOOLF, Virginia (2012), Kendine Ait Bir Oda, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
14 BEAUVOIR, Simone de (1993), Kadın: İkinci Cins I Genç Kızlık Çağı, İstanbul: Payel Yayınları.
15 AÖF Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi 2019, Derleme: Feryal Ayşın KOÇAK TURHANOĞLU, https://www.aof.tc/toplumsal-cinsiyet-sosyolojisi-sos311u-ders-kitabi-2.html.
16 AÖF Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları 2019, Derleme: Asu ALTUNOĞLU, https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/SOS310U/ebook/SOS310U-16V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf.
17 AÖF Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi 2011, Derleme: Yıldız ECEVİT, Nadide KARKINER, http://www.antalyakadinmuzesi.org/dosyalar/dosyalar/TOPLUMSAL%20CINSIYET%20SOSYOLOJ%C4%B0S%C4%B0.pdf.
18 Hooks, Bell. 2012. Feminizm Herkes İçindir, BGST Yayınları.
19 Sezer, M. Ö. (2013). Masallar ve toplumsal cinsiyet. Evrensel Basım Yayın.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitaplar, makaleler, filmler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 5 15
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 129