|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TURİZM REHBERLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMİNE KALE (ekale@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sağlık, lezzet ve estetik bilincine sahip misafirlerin ihtiyaç, istek ve beklentilerine cevap verebilecek, gastronomi konusunda bilinçli turizm rehberlerin yetişmesi ülke turizminin sürdürülebilir gelişimi açısından büyük önem taşımaktadır. Turizm rehberi adaylarının bilimsel ve sanatsal boyutları ile yeme içme kültürünü yorumlayabilecekleri bilgilerle donatılması dersin amacıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gastronomi kavramını tanımlar ve açıklar. |
PÇ-1 Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler: Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur, PÇ-11 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-19 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Turizm ve gastronomi ilişkisini açıklar. |
PÇ-1 Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler: Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur, PÇ-11 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-19 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Gastronominin sanatsal ve bilimsel boyutlarını açıklar. |
PÇ-1 Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler: Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur, PÇ-11 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar. PÇ-19 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Din ve yiyecek arasındaki bağlantıyı, değişik dinlerde yiyeceğin anlam ve önemini açıklar. |
PÇ-1 Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler: Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur, PÇ-6 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir. PÇ-9 Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini bilir ve ziyaretçi memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir. PÇ-16 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir. PÇ-20 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Gastronomi ve İlişkili Kavramlar, Gastronominin Bilimsel ve Sanatsal Boyutları; Turistik bir Ürün ve bir Çekicilik Olarak Gastronomi; Ağırlama Endüstrisinin bir Boyutu Olarak Gastronomi; Gastronomi Turizmi ve Gastronomi Turizminin Gelişimi; Yeme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Gelişimi; Temel Beslenme İlkeleri; Yiyecek İçecek Türleri ve Bileşenleri; Yiyecek ve İçecek Üretim Teknikleri; Yiyecek Depolama, Muhafaza, Yiyecek Zehirlenmesinden Korunma, Yiyecek Güvenliği, Hijyen ve Sanitasyonu Sağlamada bir Yönetim Aracı Olarak HACCP, Avrupa Gastronomisinin Genel Bir Değerlendirmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gastronomi ve İlişkili Kavramlar | Kavram haritası yapma |
2 | Gastronominin Sanatsal ve Bilimsel Boyutları | Anlatım ve tartışma |
3 | Turistik Ürün ve Çekicilik Olarak Gastronomi | Anlatım ve tartışma |
4 | Ağırlama Endüstrisinin Bir Boyutu Olarak Gastronomi | Anlatım ve tartışma |
5 | Özel İlgi Turizm Türü Olarak Gastronomi Turizmi ve Gastronomi Turizminin Gelişimi | Anlatım ve tartışma |
6 | Yeme Alışkanlıkları ve Geleneklerinin Oluşumu | Anlatım ve tartışma |
7 | Temel Beslenme İlkeleri | Anlatım ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yiyecek - İçecek Türleri ve Bileşenleri | Anlatım ve tartışma |
10 | Yiyecek Üretim Teknikleri ve Yemek Pişirme Usulleri | Anlatım ve tartışma |
11 | İçecek Üretim Teknikleri: Alkolsüz ve alkollü içeceklerin tanıtımı | Anlatım ve tartışma |
12 | Yiyecek Depolama ve Muhafazası, Yiyecek Güvenliği ve Yiyecek Zehirlenmesinden Korunma | Anlatım ve tartışma |
13 | Hijyen ve Sanitasyonu Sağlamada Bir Yönetim Aracı Olarak HACCP | Anlatım ve tartışma |
14 | Avrupa Gastronomisinin Genel Bir Değerlendirmesi | Anlatım ve tartışma |
15 | Genel Tekrar | Soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İlhan, İbrahim, Gastronomi: Beslenme Bilimi ve Sanatı, Ders Notları, Nevşehir Turizm Fakültesi, Nevşehir, 1998. | |
2 | Harrison A.F., Gastronomy, New Horizan Books Sussex, 1982 | |
3 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
4 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Uluslararası Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
5 | Atilla Akbaba ve Neslihan Çetinkaya, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. | |
6 | Düriye Bozok, Cevdet Avcıkurt, Murat Doğdubay, Mehmet Sarıoğlan ve Göksel Kemal Girin, Gastronomi Üzerine Araştırmalar, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. | |
7 | Hülya Kurgun ve Demet Bağıran Özşeker, Gastronomi ve Turizm, Detay Yayıncılık, Ankara, 2016. | |
8 | Ayhan Gökdeniz, Barış Erdem, Yakup Dinç ve Sabriye Çelik Uğuz, Gastronomi Turizmi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Cracnel and Nobis, Practical, Professional Gastronomy, Macmillan, London, 1985. Kinton R and V. Cesarani, The Theory of Catering, Edward Arnold, London, 1989. Baysal, Ayşe, Genel Beslenme Bilgileri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1988. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |