|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEVAL KARANFİL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Dersin amacı, farklı edebiyat türleri ve eserlerinde yer alan toplumsal öğelerin analiz edilmesi ve bu analiz çerçevesinde farklı dönemlerin sosyolojik açıdan ele alınmasıdır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Edebiyat sosyolojisinin temel kavramlarını açıklar. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Edebî eserler yoluyla toplumsal yapıyı çözümler. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-7 7. Sosyoloji alanındaki mevcut uygulamalar için gerekli çağdaş teknikleri ve teçhizat kullanabilme becerisi kazanabilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Tanzimat’tan günümüze Türkiye’nin modernleşme ve batılılaşma pratiğini tartışır. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. PÇ-5 5. Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Ders, hikaye ve roman gibi çeşitli edebiyat eserlerinin, yazıldıkları dönemin kültürel ve toplumsal özelliklerinin izini sürerek edebiyat ve toplum arasındaki ilişkinin tartışılmasını içermektedir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Edebiyat Sosyolojisinin Tanımı ve Amacı | Anlatım ve tartışma |
| 2 | Edebiyat Sosyolojisinin Kapsam ve Yöntemi | Anlatım |
| 3 | Edebî eserlerde sosyolojik ögeler Edebiyat ve toplum ilişkisi | Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 4 | Toplumun bir üyesi olarak Yazar | Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 5 | Edebiyat eserlerinde dönemin koşullarının tartışılması | Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 6 | Edebiyat eserinde metin içi ve metin dışı çerçevesinde toplumsal temaların belirlenmesi | Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 7 | Farklı edebiyat türlerinden örneklerin analizleri (Kısa öykü, roman, tiyatro, masal) | Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Ömer Seyfettin hikayelerinde sosyolojik ögeler | Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması |
| 10 | Halit Ziya Uşaklıgil hikayelerinde sosyolojik ögeler | Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması |
| 11 | Memduh Şevket Esendal öykülerinde sosyolojik ögeler | Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması |
| 12 | Samim Kocagöz öykülerinde sosyolojik ögeler | Yazarın bir öyküsünün belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması |
| 13 | Masallarda sözlü kültür aktarımı ve toplumsal temalar (Anadolu, Avrupa ve Ortadoğu Masallarından örnekler) | Bir masalın belirlenmesi, öğrenciler tarafından ön hazırlık yapılması ve sınıfta tartışılması |
| 14 | Tiyatro eserlerinde toplumsal temalar ve bir eserin analiz edilmesi | Türk tiyatrosundan bir oyunun belirlenmesi, canlı/ online izlenmesi ve analiz edilmesi |
| 15 | Sinema filmlerinde toplumsal temalar ve bir film/ dizi bölümünün analiz edilmesi | Filmin/ dizi bölümünün izlenmesi ve analiz edilmesi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Köksal Alver; Edebiyat Sosyolojisi, Hece Yayınları, Ankara 2006 | |
| 2 | Francis E. Merril; Edebiyat Sosyolojisi (Çev.Gubse Uzun) | |
| 3 | Gustave Lanson; Edebiyat Tarihi ve Sosyoloji, Çev. Cemil Meriç, Hisar, Sayı 154, 1976 | |
| 4 | Lucien Goldman, Roman Sosyolojisi, Birleşik Yayınlar, Ankara 1999. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kaynak kitaplar, hikayeler, masallar, sinema/ dizi film bölümü | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 12 | 24 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 12 | 36 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 126 | ||