|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ZEHRA ÇALIŞKAN (zcaliskan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DERYA EVGİN, BAHRİYE KAPLAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | staj | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencilerin dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunlarını saptamada, bu sorunlara çözüm önerileri sunmada, 0-18 yaş çocukların büyüme gelişme sürecini ve bunları etkileyen etmenleri belirlemede, pediatride çok önemli yer tutan primer hemşirelik ve aile merkezli bakım kavramını ve hemşirelik sürecini uygulamalarına aktarmada, çocukların tüm sağlıktan sapma durumlarını tanımlamada bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | 0-18 yaş grubu çocuklarda büyüme ve gelişmeyi izleyebilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Türkiye’de ve dünyadaki çocuk sağlığı sorunlarını saptayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Hastalığı olan çocuğa yönelik hemşirelik sürecine uygun ve bütüncül bir anlayışla hemşirelik yaklaşımlarını uygulayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Çocukları gelişim kuramcılarına göre değerlendirebilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Çocuk sağlığı sorunlarının çözümünde ebeveynlere danışmanlık yapabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Çocuklarla iletişim ve teröpatik oyun becerilerini geliştirebilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Çocuk hakları konusunda farkındalık kazanabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Uygulamalarında ekip işbirliğinin önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyal Pediatri, Çocuk Sağlığı Sorunları ve Pediatri Hemşiresinin Rolü, Çocukların Bakımında Hemşirelik Süreci, Dünyada ve ülkemizde çocuk sağlığı sorunları, çözüm önerileri, Çocuk istismarı ve ihmali, Yüksek riskli çocuklar ve bakımı, Gelişim kuramcılarına (Freud, Erickson, Piaget, Kohlberg) göre çocuğun değerlendirilmesi, 0-18 yaş büyüme ve gelişme, Çocukla İletişim, Hastaneye Yatmanın Çocuk ve Aile Üzerindeki Etkileri, Kronik - Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Fiziksel Gelişim Bozukluğu ile Doğan Çocuk ve Hemşirelik Yaklaşımı, Pediatride ilaç uygulamaları, Aşılar, Pediatride Sıvı Elektrolit ve Asit-Baz Dengesi, Dengesizlikleri ve Hemşirelik Bakımı, Hemşirelik Süreci, Pediatride Etik ve Yasal Sorunlar, Normal Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, Yüksek Riskli Yenidoğan ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı Hematolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Onkolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Nörolojik Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Gastrointestinal Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı, Kas İskelet Sistemi Sorunu Olan Çocuk ve Hemşirelik Bakımı | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
2 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
3 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
4 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
5 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
6 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap demonstrasyon, Grup Çalışması, Klinik / saha çalışması |
7 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
10 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
11 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
12 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
13 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
14 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
15 | Klinik uygulama | Tartışma Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma Yöntemi, Planlı Grup Çalışması, Beceri Geliştirme Çalışması, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çavuşoğlu H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği Cilt 1-Cilt 2, 10. ve 9. Baskı , Sistem Ofset Basımevi, Ankara, 2011 | |
2 | Yiğit R. Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme, Sistem Ofset, Ankara 2009 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Hastane, saha alanları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 14 | 2 | 60 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 8 | 2 | 10 |
5.Rapor | 14 | 2 | 30 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 4 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 92 |