|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLAY ÇAKICI (nilay@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı yaşlı sağlığı hizmetlerinin yürütülmesinde, uygun hemşirelik girişimleri yapabilmek için bilgi, beceri ve davranış kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yaşlıların özelliklerini açıklayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yaşlanma ile ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikleri açıklayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yaşlılarda sağlığın geliştirilmesi ve koruyucu sağlık bakımının önemini tanımlayabilir |
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Yaşlılara hizmet veren hemşirenin rol ve sorumluluklarını sıralayabilir |
PÇ-3 PÇ. 3. Mesleki etik ve hukuksal değerleri bilme ve hizmeti bu değerler doğrultusunda verebilme. PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Yaşlı bireylerin ve ailelerinin sorunlarını değerlendirebilir |
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Yaşlı bireye ve ailesine sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verebilir |
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yaşlı sağlığına giriş, Türkiye’deki yaşlıların sosyo demografik yapısı, Yaşlıların sağlık ihtiyaçları, Yaşlılıkta ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikler, Yaşlı sağlığının değerlendirilmesi, korunması ve hemşirelik hizmetleri, Türkiye’de yaşlı sağlığı hizmetleri veren kurumların amaçları ve faaliyetleri, Kurumlarda hizmet veren ekip üyeleri ve hemşirenin rol ve fonksiyonları, Yaşlıların kaldığı kurumların taşıması gereken özellikler, Yaşlı sağlığının geliştirilmesi, Sağlıklı yaşlanma, Yaşlanmayı hızlandıran ve geciktiren faktörler, Yaşlılarda egzersiz, Yaşlılıkta ilaç kullanımı, Yaşlılarda etik ve hukuksal konular | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders programının açıklanması Yaşlılık ile ilgili tanım ve teoriler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | Dünya’da ve Türkiye’de Yaşlı nüfusun değişimi ve politikalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Geriatri hemşireliği | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Yaşlılıkta bakım hizmetleri | Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
5 | Yaşlılıkta ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikler | Kavram Haritası Yapma Soru Cevap |
6 | Yaşlılıkta ortaya çıkan anatomik, fizyolojik ve psikolojik değişiklikler | Kavram Haritası Yapma Soru Cevap |
7 | Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi | Makale Okuma Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yaşlılık dönemi kazaları ve önlenmesi | Vaka tartışması Beyin Fırtınası |
10 | Yaşlılıkta sağlık sorunları ve bakımı | Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
11 | Yaşlılıkta sağlık sorunları ve bakım | Grup Çalışması Beyin Fırtınası |
12 | Yaşlılıkta ilaç kullanımı | Anlatma Yöntemi Makale Eleştirisi |
13 | Yaşlı bakımında etik ilkeler | Film İzleme Soru Cevap |
14 | Yaşlılıkta ihmal, istismar ve yaşlı ayrımcılığı | Vaka Tartışması Soru Cevap |
15 | Yaşlılıkta Uğraşı Aktiviteleri | Rol Yapma Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kutsal Y. G. Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2007 | |
2 | Tufan İsmail, Modernleşen Türkiye’de Yaşlanma ve Yaşlılık: Yaşlanmanın Sosyolojisi, Anahtar Yayınları, 2003 | |
3 | Kutsal Y. G, Çakmakçı M., Ünal S., Geriatri 1, Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 1997 | |
4 | Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. | |
5 | Akdemir N., Birol L. İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. Vehbi Koç Vakfı SANERC Yayınları, İstanbul,2003. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları Seçilmiş makaleler (Ulusal hemşirelik Dergileri) Vaka örnekleri Edebi eserler (roman, öykü, şiir, atasözleri/deyimler, film) Fotoğraflar (kullanımı için izin alınan yaşlı bireylere ait fotoğraflar) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |