|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ (caglagurlas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KEVSER ÇAĞLA GURLAŞ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yaşlılarda nörolojik hastalıklar konusunda gerekli bilgi ve bu hastalıklarda bakım becerisi kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sinir sistemi anatomisini kavrayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yaşlılığa bağlı nörolojik değişiklikleri tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sinir sitemi hastalıklarının belirtilerini tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sinir sitemi hastalıklarında gerekli bakım hizmeti sunabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yaşlılıkta sinir sistemi ile ilgili temel kavramları, yaşlılıkta görülen sinir sistemi hastalıklarını ve bakım konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sinir sisteminin yapı ve fonksiyonları | Anlatma, Kavram Haritası |
2 | Nörolojik değerlendirme ve tanı testleri | Anlatma, Kavram Haritası |
3 | Yaşlılığa bağlı sinir sisteminde meydana gelen değişiklikler | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Serebrovasküler hastalıklar | Anlatma, Tartışma, Kavram Haritası |
5 | Demans | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Alzheimer | Anlatma, Tartışma, Soru Cevap, Örnek Olay |
7 | Multiple Skleroz | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | |
9 | Parkinson | Anlatma, Soru Cevap, Örnek Olay |
10 | Epilepsi | Anlatma, Soru Cevap, Örnek Olay |
11 | Migren | Anlatma, Soru Cevap, Örnek Olay |
12 | Myastenia Gravis ve Amiyotrofik Lateral Skleroz | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Meniere | Anlatma, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Sinir sisteminin enfeksiyon hastalıkları | Anlatma, Kavram Haritası, Örnek Olay |
15 | Nöropatiler | Anlatma, Kavram Haritası, Örnek Olay |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Er, K. Yaşlılarda Nörolojik Hastalıklar ve Rehabilitasyonu. İstanbul Üniversitesi Açık ve UZaktan Eğitim Fakültesi Yayını. | |
2 | Marieb, E. N., Hoehn, K. Anatomi ve Fizyoloji (5. Baskı), İstanbul, Nobel Akademik Yayıncılık, 2017. | |
3 | Yanık, B. Yaşlılarda Nörolojik Hastalıkların Rehabilitasyonu. Özmete, E., Yaşlılar İçin Fiziksel Rehabilitasyon içinde. Ankara: Hedef Yayıncılık;2018. p: 138-148. | |
4 | Sorgun, M.H. Yaşlıda Sinir Sistemi Hastalıkları. Özmete, E. Yaşlıda Sık Görülen Durumlar-2, Kronik Hastalıklar. Ankara: Hedef Yayıncılık; 2018. p: 128-136. | |
5 | Özsürekçi, C., Balcı, C., Halil, M.G. Demans. Özmete, E. Yaşlıda Sık Görülen Durumlar-1, Geriatrik Sendromlar. Ankara, Hedef Yayıncılık, 2018. p: 30-45. | |
6 | Öğretim üyesi notları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Sinir Sistemi Maketleri, Bilgisayar, Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 11 | 22 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |