Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 211 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 211 Adı: BULAŞICI HASTALIKLAR Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PELİN ÖZMEN (pelin.ozmen@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KAMURAN ÖZDİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bulaşıcı hastalıkların önemi, genel özellikleri, korunma yolları, bulaşıcı hastalıklarda önemli rol oynayan immün sistem ve yaşlılık üzerindeki etkileri ile yaşlılığa özgü sık görülen bulaşıcı hastalıklar hakkında kavramsal bilgileri arttırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bulaşıcı hastalıkların önemini açıklayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 İmmün sistemi değerlendirebilir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 İmmün sistemin yaşlılık üzerine olan etkilerini açıklayabilir. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yaşlılıkta sık görülen solunum yolu, üriner sistem ve nozokomiyal enfeksiyonları listeleyebilir PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Yaşlılıkta bağışıklamanın gerekliliğini açıklayabilir PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Virüslerin sebep olduğu bulaşıcı hastalıkları sıralayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Bakterilerin sebep olduğu bulaşıcı hastalıkları sıralayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Parazitlerin sebep olduğu bulaşıcı hastalıkları sıralayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bulaşıcı hastalıklara giriş, genel bilgiler, İmmün sistemin değerlendirilmesi, Yaşlılık ve İnfeksiyon Hastalıkları, İmmün sistem hastalıkları ve AİDS, Hastane (Nozokomiyal) İnfeksiyonları, Yaşlılarda Nozokomiyal İnfeksiyonlar, Yaşlılık ve solunum yolu infeksiyonları, Yaşlılık ve Üriner Sistem İnfeksiyonları, Viral hepatitler, Yaşlılarda Bağışıklama
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders programının açıklanması, Bulaşıcı hastalıklar dersine giriş Anlatma Soru cevap Tartışma yöntemi
2 Bulaşıcı hastalıklarla ilgili genel kavramlar Kavram Haritası Tartışma yöntemi
3 Enfeksiyonlardan korunma Anlatma yöntemi Tartışma Yöntemi
4 Enfeksiyon hastalıkları Anlatma yöntemi Tartışma Yöntemi
5 Solunum yolu ile bulaşan hastalıklar Kavram Haritası Tartışma yöntemi
6 Sindirim yolu ile bulaşan hastalıklar Anlatma yöntemi Soru cevap
7 Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Örnek olay Soru cevap
8 Ara Sınav
9 Deri ve mukoza ile bulaşan hastalıklar Örnek olay Soru cevap
10 Kan ve kan ürünleri ile bulaşan hastalıklar Planlı grup çalışması Tartışma yöntemi
11 Kan ve kan ürünleri ile bulaşan hastalıklar Anlatma yöntemi Örnek olay Soru cevap
12 Yaşlılıkta bağışıklık sisteminde görülen değişiklikler Kavram Haritası Beyin fırtınası
13 Yaşlılarda bağışıklama Planlı grup çalışması Tartışma yöntemi
14 Yaşlılarda sık görülen enfeksiyonlar Anlatma yöntemi Tartışma yöntemi
15 Bulaşıcı hastalıklarda genel bakım ilkeleri, Dersin değerlendirilmesi Anlatma yöntemi Soru cevap Tartışma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Karadakovan A, Aslan F E, Dahili Ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi,2010
2 Dündar D.Ö, Dündar V, Yaşlılıkta İnfeksiyon Hastalıkları, Nobel Tıp Kitabevi,2009.
3 Tabak F, Viral Enfeksiyonlar, Enfeksiyon Hastalıkları, İstanbul Medikal Yayıncılık,2009.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, raporlar, örnek vakalar, video/belgesel

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer 2 2
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 8 8
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 10 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90