Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU / YBP 214 - YAŞLI BAKIMI

Kodu: YBP 214 Adı: YAŞLI BAKIM İLKE VE UYGULAMALARI IV Teorik+Uygulama: 2+6 AKTS: 8
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü YAŞLI BAKIMI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yaşlılıkta sosyal rehabilitasyon konularında bilgi ve evde bakım hizmetleri ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yaşlılıkta sosyal rehabilitasyon ile ilgili kavramları tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Yaşlı bireye günlük yaşam becerileri kazandırma yollarını sıralayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Evde yaşlı bakım hizmetleri ile ilgili kavramları tanımlayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 Evde bakım hizmeti veren kuruluşları ve çalışma prensiplerini sıralayabilir. PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder.
PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur.
PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
DÖÇ-5 Yaşlılarda görülebilecek sistem hastalıklarında evde bakımın içeriğini açıklayabilir. PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir.
PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir.
PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar.
Yazılı Sınav
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sosyal rehabilitasyon, evde bakım hizmetleri, yaşlıda psikolojik sorunların anlatıldığı konuları kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders Programının Açıklanması Yaşlı Sağılığının Korunması ve Sürdürülmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Yaşlılık Döneminde Bağışıklama Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama
3 Yaşlılarda Erken Tanı ve Taramalar Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap
4 Dünyada Yaşlılara Yönelik Bakım Hizmetleri Kavram Haritası Yapma Soru Cevap
5 Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Evde Bakım Hizmetleri Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması
6 Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Evde Bakım Hizmetleri Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
7 Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Kurumsal Bakım Hizmetler Kaynak Tarama Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Yaşlı Bakımında Sosyal Destek ve Önemi Örnek Olay Yöntem, Soru Cevap
10 Kuşaklararası Dayanışma Kavram Haritası Yapma Soru Cevap
11 Yaşlı Bakımında Güncel Yaklaşımlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi
12 Yaşlılara Bakım Verenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri Grup Çalışması Soru Cevap
13 Yaşlılara Bakım Verenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap
14 Vaka Çalışması Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Tartışma Yöntemi
15 Vaka Çalışması Dersin Genel Tekrarı ve Değerlendirme Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kutsal Y. Gökçe. Temel Geriatri. ( 1. Baskı). Ankara: Öncü Basımevi; 2007.
2 Bilgili N, Kitiş Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. (1.Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık; 2019.
3 TÜİK . İstatistiklerle Yaşlılar 2020. (16/01/2020 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Yaslilar-2020-37227 ).
4 Karadakovan A. Yaşlı Sağılığı ve Bakım. ( 1. Baskı). Nobel Kitabevi; 2014.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, Bilgisayar, Projeksiyon, Vaka Örnekleri, Laboratuvar Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 8 14 112
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 10 20
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 10 20
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 11 22
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 11 44
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 240