|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | KAMURAN ÖZDİL (kamuranozdil@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yaşlılıkta sosyal rehabilitasyon konularında bilgi ve evde bakım hizmetleri ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yaşlılıkta sosyal rehabilitasyon ile ilgili kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-10 •Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Yaşlı bireye günlük yaşam becerileri kazandırma yollarını sıralayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-6 •Mesleği ve yaşlı bakımı ile ilgili etik değerleri bilir ve bu değerleri gözeterek çözüm önerilerini geliştirir. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-3 | Evde yaşlı bakım hizmetleri ile ilgili kavramları tanımlayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-4 | Evde bakım hizmeti veren kuruluşları ve çalışma prensiplerini sıralayabilir. |
PÇ-2 •Yaşlı bakımı ile ilgili ülkenin ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmeleri takip eder. PÇ-3 •Yaşlı bakımı alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. PÇ-5 •Yaşlı bakımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-7 •Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-11 •Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-12 •Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
DÖÇ-5 | Yaşlılarda görülebilecek sistem hastalıklarında evde bakımın içeriğini açıklayabilir. |
PÇ-1 •Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 •Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-8 •Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-9 •Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. |
Yazılı Sınav Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyal rehabilitasyon, evde bakım hizmetleri, yaşlıda psikolojik sorunların anlatıldığı konuları kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders Programının Açıklanması Yaşlı Sağılığının Korunması ve Sürdürülmesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | Yaşlılık Döneminde Bağışıklama | Anlatma Yöntemi Kaynak Tarama |
3 | Yaşlılarda Erken Tanı ve Taramalar | Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap |
4 | Dünyada Yaşlılara Yönelik Bakım Hizmetleri | Kavram Haritası Yapma Soru Cevap |
5 | Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Evde Bakım Hizmetleri | Örnek Olay Yöntemi Grup Çalışması |
6 | Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Evde Bakım Hizmetleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
7 | Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Kurumsal Bakım Hizmetler | Kaynak Tarama Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yaşlı Bakımında Sosyal Destek ve Önemi | Örnek Olay Yöntem, Soru Cevap |
10 | Kuşaklararası Dayanışma | Kavram Haritası Yapma Soru Cevap |
11 | Yaşlı Bakımında Güncel Yaklaşımlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
12 | Yaşlılara Bakım Verenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri | Grup Çalışması Soru Cevap |
13 | Yaşlılara Bakım Verenlerin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri | Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Soru Cevap |
14 | Vaka Çalışması | Bireysel Çalışma Yöntemi Kaynak Tarama Tartışma Yöntemi |
15 | Vaka Çalışması Dersin Genel Tekrarı ve Değerlendirme | Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Kutsal Y. Gökçe. Temel Geriatri. ( 1. Baskı). Ankara: Öncü Basımevi; 2007. | |
2 | Bilgili N, Kitiş Y. Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. (1.Baskı). Ankara: Vize Yayıncılık; 2019. | |
3 | TÜİK . İstatistiklerle Yaşlılar 2020. (16/01/2020 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Yaslilar-2020-37227 ). | |
4 | Karadakovan A. Yaşlı Sağılığı ve Bakım. ( 1. Baskı). Nobel Kitabevi; 2014. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Bilgisayar, Projeksiyon, Vaka Örnekleri, Laboratuvar Malzemeleri |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 8 | 14 | 112 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 11 | 22 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 11 | 44 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 240 |