|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEZEN AKSÖZ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere elektrik devrelerinin temel bileşenleri ve prensipleri hakkında derinlemesine bilgi sağlamayı hedefler. Elektriksel ölçümler, devre analizi ve teorik prensipler ile öğrencilere devre çözümleme becerileri kazandırılır. Ayrıca, yarıiletkenler ve opamp'ler gibi daha karmaşık bileşenlere giriş yapılarak, elektrik mühendisliğine dair temel anlayış oluşturulması sağlanır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Elektriksel kavramları açıklayabilir, Ohm kanunu ve enerji hesaplamaları yapabilir, ve elektrik enerjisinin ısıya dönüşümünü anlayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kirchhoff yasalarını uygulayabilir, düğüm gerilimlerini ve çevre akımlarını hesaplayabilir, gerilim kaynağının eşdeğer devresini bulabilir ve seri ve paralel bağlanmayı açıklayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Maksimum güç teoremini, Thevenin, Norton ve süperpozisyon teoremlerini uygulayabilir, ve yarıiletkenlere dair temel bilgileri anlayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders, birim sistemleri ve elektriğin temel tanımı ile başlar, ardından iletkenler ve yalıtkanların özellikleri üzerine odaklanılır. Akım, gerilim ve direnç kavramları detaylı bir şekilde ele alınır, eşdeğer direnç hesaplamaları ve ısının direnç üzerindeki etkileri tartışılır. Ohm kanunu, enerji, güç ve bağımsız/bağımlı kaynaklar konuları işlenir. Elektriksel iş ve güç, elektriğin ısıya dönüşümü ile ilgili pratik uygulamalar verilir. Kirchhoff yasaları ve düğüm gerilimleri gibi temel devre teorileri öğretilir. Devre çözümleme teknikleri, çevre akımları ve gerilim kaynağının eşdeğer devreleri anlatılır. Maksimum güç teoremi, Thevenin, Norton ve Süperpozisyon teoremleri ile devre analizi daha derinlemesine incelenir. Ders, opamplara ve yarıiletkenlere giriş yapılarak tamamlanır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Birim sistemleri, elektriğin tanımı, iletkenler ve yalıtkanlar | Anlatma, tartışma, soru cevap |
2 | Akım, gerilim ve direncin tanımları, eşdeğer direnç hesabı, ısının direnç üzerindeki etkisi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
3 | Ohm kanunu, enerji, güç, bağımsız ve bağımlı kaynaklar | Anlatma, tartışma, soru cevap |
4 | Elektriksel iş ve güç, elektrik enerjisinin ısıya dönüşümü | Anlatma, tartışma, soru cevap |
5 | D.A.'nın tanımı, Kirchhoff yasaları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
6 | Düğüm gerilimleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
7 | Çevre akımları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gerilim kaynağının eşdeğer devresi, seri ve paralel bağlanması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
10 | Maksimum güç teoremi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
11 | Thevenin teoremi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
12 | Norton teoremi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
13 | Süperpozisyon teoremi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
14 | Opamplara giriş | Anlatma, tartışma, soru cevap |
15 | Yarıiletkenlere giriş | Anlatma, tartışma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Griffiths, D.J., Elektromanyetik Teori, Çeviri: Basri Ünal, Pearson, 2010 | |
2 | Jackson, J.D., Klasik Elektrodinamik, Çeviri: Z. Zekeriya Aydın, Palme Yayıncılık, 2004 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 22 | 2 | 44 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 22 | 3 | 66 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |