|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEZEN AKSÖZ (sezenaksoz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere kuantum fiziğinin temel postülalarını ve ilgi alanlarını tanıtarak, Schrödinger dalga denklemi ve dalga mekaniğinin genel yapısını anlamalarını sağlamak ve kuantum fiziğinde işlemcilerin rolünü öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Heisenberg ilkesini ifade edebilir. |
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Dalga denkleminin çözümünün fiziksel yorumunu yapabilir. |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Tek boyutta serbest ve potansiyel durumlar için Schrödinger denklemini yazar ve analitik çözümünü yapabilir. |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kuantum fiziğini ortaya çıkaran sebepler, kuantum teorisinin ilgi alanı, kuantum fiziğinin postülaları, Schrödinger dalga denklemi, dalga mekaniğinin genel yapısı, kuantum fiziğinde işlemciler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Lorentz dönüşümleri, Görelilik ilkesi | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
2 | Siyah cismin ışıması, fotoelektrik olay, Compton olayı, atom spektrumları | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
3 | Bohr atom modeli, fotonun doğası ve parçacıkların dalga özelliği | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
4 | Işığın dalga karakteri, de Broglie hipotezi, parçacıkların kırınımı | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
5 | Bohr tümleme ilkesi, dalga paketleri, Heisenberg belirsizlik ilkesi, maddenin kuantumlu yapısı | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
6 | Fizikte kuvvetlerin sınıflandırılması, Yukawa’nın mezon teorisi ve çekirdek kuvvetleri | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
7 | J.J. Thomson’un e/m deneyi, Milikan’ın yağ damlası deneyi | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Atom modelleri, Bohr karşılama ilkesi, Frank-Hertz deneyi | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
10 | Hidrojen atomunun dalga mekaniği, Kuantum sayıları | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
11 | Atomun vektör modeli, | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
12 | Stern-Gerlach deneyi | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
13 | Açısal momentum kavramı, açısal momentumun özdeğer ve özdurumları | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
14 | Açısal momentumların toplanması, matris mekaniği, | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
15 | Açısal momentum matrisleri ve enerji temsili, benzerlik ve üniter dönüşümler | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Aygün, E., & Zengin, M. - Kuantum Fiziği, Bilim Yayınevi, Ankara, 2003 | |
2 | Karaoğlu, B. - Kuantum Mekaniğine Giriş, Seçkin Yayıncılık, 2008 | |
3 | Anderson, E. E. - Modern Physics and Quantum Mechanics, W.B. Saunders Company, 1971 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 14 | 84 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |