|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere nükleer fizik ile ilgili temel kavramları, nükleer özellikleri, çekirdek modellerini, radyoaktif bozunmaları ve nükleer etkileşimleri öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer özellikleri, çekirdeklerin kütlesi ve bağlanma enerjisi arasındaki ilişkiyi detaylı bir şekilde açıklayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Elektromanyetik momentlerin ve uyarılmış durumların fiziksel anlamını tartışabilir ve bu iki kavram arasındaki bağlantıyı açıkça ifade edebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Farklı nükleer modelleri (kabuk modeli, kolektif model, sıvı damla modeli, fermi gaz modeli) karşılaştırarak, her bir modelin güçlü ve zayıf yönlerini açıklayabilir ve uygulamalarını tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Radyoaktif bozunmaların temel süreçlerini, alfa ve beta bozulumlarının nasıl gerçekleştiğini açıklayabilir ve her bir bozulum türünün özelliklerini tartışabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Nükleer fizik temel kavramlarından başlayarak, nükleer özellikler, çekirdek modelleri, radyoaktif bozunmalar ve nötrino fiziği gibi ileri konuları kapsar. Ayrıca, açısal momentum, parite, nükleon kuvvetleri ve çeşitli nükleer etkileşimler detaylı bir şekilde incelenir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramalar, tarihçe, terminoloji, birimler ve boyutlar | Anlatma, tartışma, soru cevap |
2 | Nükleer özellikler, yarıçap, çekirdeklerin kütlesi, bağlanma enerjisi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
3 | Nükleer özellikler, açısal momentum ve parite | Anlatma, tartışma, soru cevap |
4 | Elektromanyetik momentler, uyarılmış durumlar | Anlatma, tartışma, soru cevap |
5 | Nükleonlar arası kuvvet | Anlatma, tartışma, soru cevap |
6 | Döteron, nükleon, nükleon saçılması, özellikleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
7 | Değiş tokuş kuvvet modeli,p-p ve n-n etkileşmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nükleer modeller, kabuk modeli, kolektif model, sıvı damla modeli, fermi gaz modeli | Anlatma, tartışma, soru cevap |
10 | Kabuk modeli uygulamaları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
11 | Nükleer modeller, daha gerçekçi nükleer modeller | Anlatma, tartışma, soru cevap |
12 | Radyoaktif bozunmalar, alfa bozunumu, beta bozunumu | Anlatma, tartışma, soru cevap |
13 | Açısal momentum ve parite seçim kuralları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
14 | Nötrino fiziği, çift beta bozunumu, beta spektroskopisi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
15 | Radyoaktif bozunmalar Gamma bozunumu | Anlatma, tartışma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Krane, K.S., Nükleer Fizik I.Cilt-1, Çeviri Editörü: Başar Şarer, Palme Yayıncılık, 2002 | |
2 | Blatt, J.M., Weisskopf, V.F., Theoretical Nuclear Physics, Springer, 1979 | |
3 | Henley, E.M., Garcia, J.D., Subatomic Physics, 4th Edition, CRC Press, 2015 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, ders notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 3 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 22 | 2 | 44 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 22 | 3 | 66 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |