|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Çekirdek büyüklükleri ve şekilleri ile ilgili alt yapı oluşturmak ve çekirdek modelleri ve çekirdek bozunumları hakkında bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer fiziğin temel kavramlarına hakim olabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Nükleer modellemeleri ve uygulamalarını kullanabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisine sahiptir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Radyoaktif bozunla türlerini bilir ve problem çözümünde kullanabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisine sahiptir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. PÇ-13 Fiziksel veri toplama ve uygun bilgisayar programlarını kullanarak analiz yapma yeteneğine sahiptir ve buldukları ile tutarlı rapor hazırlayabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar, nükleer özellikler, nükleonlar arasındaki kuvvetler, nükleer modeller, radyoaktif bozunum, alfa bozunumu, beta bozunumu, gamma bozunumu. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramalar; Tarihçe, terminoloji, Birimler ve boyutlar Kuantum mekaniği;ilkeleri, Bir boyutta problemler, Üç boyutta problemler, açısal momentumun kuantum teorisi, Parite, Kuantum istatistiği. | Anlatım ve tartışma |
2 | Nükleer özellikler; yarıçap, çekirdeklerin kütle ve bolluğu, bağlanma enerjisi, | Anlatım ve tartışma |
3 | Nükleer özellikler; açısal momentum ve parite, elektromanyetik momentler, uyarılmış durumlar | Anlatım ve tartışma |
4 | Nükleonlar arası kuvvet; Döteron, Nükleon nükleon saçılması, özellikleri, | Anlatım ve tartışma |
5 | Değiş tokuş kuvvet modeli,p-p ve n-n etkileşmesi, Nükleer kuvvetin | Anlatım ve tartışma |
6 | Nükleer modeller; Kabuk modeli, Kolektif Model, Sıvı damla modeli, Fermi gaz modeli | Anlatım ve tartışma |
7 | Kabuk modeli uygulamaları | Anlatım ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nükleer modeller; daha gerçekçi nükleer modeller | Anlatım ve tartışma |
10 | Radyoaktif bozunma | Anlatım ve tartışma |
11 | Alfa bozunumu | Anlatım ve tartışma |
12 | Beta bozunumu | Anlatım ve tartışma |
13 | Açısal momentum ve parite seçim kuralları | Anlatım ve tartışma |
14 | Nötrino fiziği, Çift beta bozunumu, Beta spektroskopisi | Anlatım ve tartışma |
15 | Gamma bozunumu | Anlatım ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Nükleer Fizik I.Cilt-1, K.S.Krane, Çeviri Editörü; Başar Şarer, Palme yay., 2002, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, ders notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 3 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 6 | 60 |
Ara Sınav | 3 | 1 | 3 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 6 | 60 |
Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |