|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Termodinamiğin temel kavram ve prensiplerini öğrenciye açık ve mantıklı bir şekilde vermek, gerçek dünyaya ilginç uygulamalarını geniş bir bakış açısı içerisinde vererek temel prensip ve kavramların anlaşılırlığını sağlamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Termal dengeyi, termodinamiğin yasalarını açıklayabilir ve uygulamalarını yapabilir. |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sıcaklık, ısı ve iş, öz ısı, ısı kapasitesi, entropi, ısı iletimi ısı transfer mekanizmasını öğrenebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Temel termodinamik yasaları uygulayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Faz değişimleri, ideal gaz hal denklemi, matematiksel teoremler ve durumun diferansiyel değişimi ile ilgili problemleri çözebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Termal denge, termodinamiğin yasaları ve uygulaması, sıcaklık, ısı ve iş, özısı, ısı kapasitesi, entropi, ısı iletimi ısı transfer mekanizması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Hal değişimleri ve cevrimler, basınç | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
2 | Sıcaklık ve termodinamiğin sıfırıncı yasası | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
3 | İdeal gaz sıcaklık ölçeği, Isısal genleşme, saf madde | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
4 | Faz değişimleri, ideal gaz hal denklemi, matematiksel teoremler, durumun diferansiyel değişimi | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
5 | Isı kavramı ve birimleri, Isı kapasitesi | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
6 | Hal değiştirme ısısı, termodinamik süreçlerde iş | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
7 | Hal değişimi ve termodinamik süreçler | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tersinir süreçler | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
10 | Termodinamiğin birinci yasası, enerji, birinci yasanın uygulamaları | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
11 | Isı aktarımı, iletim, taşınım, ışınım | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
12 | Gazların kinetik teorisi, ideal gaz İçin moleküler model, basıncın ve sıcaklığın mikroskobik yorumu, enerjinin eş bölüşümü, ideal gazların ısı sığaları, ideal gaz için adyabatik süreç, katıların ısı sığası | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
13 | Termodinamiğin ikinci yasası | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
14 | Carnot çevrimi | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
15 | Termodinamiğin üçüncü yasası | Anlatma, tartışma, problem çözme, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Callen, H.B., Thermodynamics: An Intermediate Text, Wiley, 1985 | |
2 | Kittel, C., and Kroemer, H., Thermal Physics, W.H. Freeman and Company, 1980 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon Aleti |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 10 | 40 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 22 | 2 | 44 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 22 | 3 | 66 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 210 |