|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere nükleer tepkimelerin temel prensiplerini, hızlandırıcıların çalışma prensiplerini ve radyasyonun analiz ve uygulama alanlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer analitik teknikler hakkında genel bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Nötron aktivasyon analiz ve yüklü parçacık aktivasyon analiz yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nükleer analitik tekniklerin uygulama alanlarını tanımlayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmalarında etkin bir şekilde yer alır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çekirdek yapısı, nükleer tepkimeler, araştırma reaktörleri ve hızlandırıcılar ele alınacaktır. Nötron ve yüklü parçacık aktivasyon analizleri, PIXE ve PIGE yöntemleri incelenecektir. Ayrıca radyasyonla sterilizasyon, polimerlerin çapraz bağlanması ve çevresel uygulamalar gibi radyasyonun endüstriyel kullanımları tartışılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çekirdeğin yapısı ve çekirdek tepkimeleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
2 | Çekirdek bölünme tepkimesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
3 | Nötron tepkimeleri ve nötron kaynakları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
4 | Araştırma reaktörünün çalışma prensibi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
5 | Doğrusal hızlandırıcılar ve çalışma prensibi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
6 | Dairesel hızlandırıcılar ve çalışma prensibi | Anlatım ve tartışma |
7 | Nötron aktivasyon analizi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yüklü parçacık aktivasyon analizi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
10 | Yüklü parçacık ile X-ışını emisyonu (PIXE) | Anlatma, tartışma, soru cevap |
11 | Yüklü parçacık ile gama-ışını emisyonu (PIGE) | Anlatma, tartışma, soru cevap |
12 | Radyasyon ile sterilizasyon | Anlatma, tartışma, soru cevap |
13 | Radyason ile polimerlerin çapraz bağlanması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
14 | Hızlandırılımş elekton demeti ile baca gazlarından SO2 ve NO gazlarının uzaklaştırılması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
15 | Hızlandırılımş elekton demeti ile radyason ile içme suların dezenfeksiyonu. | Anlatma, tartışma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | IAEA, Analytical Applications of Nuclear Technique, IAEA Press, 2004 | |
2 | Krane, K.S., Introductory Nuclear Physics, Wiley Press, 1987 | |
3 | Scharf, W., Particle Accelerators and Their Uses, Hardwood Academic Publishers, 1986 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |