|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, nükleer reaktörler ve hızlandırıcılara dayalı nükleer analitik tekniklerin özelliklerini ve kullanım alanlarını öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nükleer analitik teknikler hakkında genel bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Nötron aktivasyon analiz ve yüklü parçacık aktivasyon analiz yöntemleri hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nükleer analitik tekniklerin uygulama alanlarını tanımlayabilir |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çekirdeğin yapısı ve çekirdek tepkimeleri; çekirdek bölünme tepkimesi; nötron tepkimeleri ve nötron kaynakları; araştırma reaktörünün çalışma prensibi; doğrusal hızlandırıcılar ve çalışma prensibi; dairesel hızlandırıcılar ve çalışma prensibi; nötron aktivasyon analizi; yüklü parçacık aktivasyon analizi; yüklü parçacık ile x-ışını emisyonu (pıxe); yüklü parçacık ile gama-ışını emisyonu (pıge); radyasyon ile sterilizasyon; radyason ile polimerlerin çapraz bağlanması; hızlandırılmış elekton demeti ile baca gazlarından so2 ve no gazlarının uzaklaştırılması; hızlandırılmış elekton demeti ile radyason ile içme suların dezenfeksiyonu. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çekirdeğin yapısı ve çekirdek tepkimeleri | Anlatım ve tartışma |
2 | Çekirdek bölünme tepkimesi | Anlatım ve tartışma |
3 | Nötron tepkimeleri ve nötron kaynakları | Anlatım ve tartışma |
4 | Araştırma reaktörünün çalışma prensibi | Anlatım ve tartışma |
5 | Doğrusal hızlandırıcılar ve çalışma prensib | Anlatım ve tartışma |
6 | Dairesel hızlandırıcılar ve çalışma prensibi | Anlatım ve tartışma |
7 | Nötron aktivasyon analizi | Anlatım ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yüklü parçacık aktivasyon analizi | Anlatım ve tartışma |
10 | Yüklü parçacık ile X-ışını emisyonu (PIXE) | Anlatım ve tartışma |
11 | Yüklü parçacık ile gama-ışını emisyonu (PIGE) | Anlatım ve tartışma |
12 | Radyasyon ile sterilizasyon | Anlatım ve tartışma |
13 | Radyason ile polimerlerin çapraz bağlanması | Anlatım ve tartışma |
14 | Hızlandırılımş elekton demeti ile baca gazlarından SO2 ve NO gazlarının uzaklaştırılması | Anlatım ve tartışma |
15 | Hızlandırılımş elekton demeti ile radyason ile içme suların dezenfeksiyonu. | Anlatım ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Krane K.S. Introductory nuclear physics; ISBN 047180553X-Wiley, 1987. | |
2 | Analytical Applications of Nuclear Technique.IAEA ST!/PUB/1181 (ISBN:90-0-114703-1, 2004. | |
3 | Waldemar Scharf . Particle Accelerators and their uses; Hardwood Academic Publishers | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |