|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yarıiletken fiziğinin temel ilkelerini ve yarıiletken aygıtların çalışma prensiplerini öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kristal yapıları, etkin kütle, yarıiletken tipleri, alıcı ve verici atom yoğunluklarını öğreniebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Enerji bandları ve taşıyıcı konsantrasyonu, durumların yoğunluğu Fermi-Dirac istatistiğini öğrenebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Katkı ve taşıyıcı yoğunluğunu, sürüklenme ve difüzyon akım yoğunluklarını, direk ve indirek band geçişlerini öğreniebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kristal yapılar, etkin kütle, yarıiletken tipleri, alıcı-verici yoğunlukları, enerji bantları ve taşıyıcı konsantrasyonu ele alınır. Fermi-Dirac istatistiği, Hall etkisi, sürüklenme ve difüzyon akımları incelenir. PN eklemi, Schottky kontakları, termiyonik emisyon, transistörler ve güneş pilleri üzerinde durulur. Metal-yarıiletken kontakları, termal etkiler ve yarıiletken aygıt üretimi konuları işlenir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kristal yapıları ve etkin kütle | Anlatma, soru cevap |
2 | Yarıiletken tipleri | Anlatma, soru cevap |
3 | Alıcı ve verici atom yoğunlukları | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
4 | Enerji bandları ve taşıyıcı konsantrasyonu hal yoğunluğu | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
5 | Fermi-Dirac istatistiği, katkı ve taşıyıcı yoğunluğu | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
6 | Hall etkisi, sürüklenme ve difüzyon akım yoğunlukları | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
7 | PN eklemi, termal dengede PN eklemi | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Schottky ve tüketim tabakasının sığası, akım-voltaj ve kapasitesi, voltaj karakteristikleri kontaklar | Anlatma, soru cevap |
10 | Schottky ve tüketim tabakasının sığası, akım-voltaj ve kapasitesi, voltaj karakteristikleri kontaklar | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
11 | Termiyonik emisyon ve difüzyon teorisi | Anlatma, soru cevap |
12 | Transistörler, güneş pilleri | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
13 | Metal-yarıiletken kontaklar, yüzey ve ara yüzey fiziği | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
14 | Yarıiletkenlerde termal etkiler | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
15 | Yarıiletken aygıt yapımı ve verimi | Anlatma, problem çözme, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Semiconductor Physics, Karlheinz Seeger, Springer-Verlag 5th Edition,1991 | |
2 | Semiconductors, R. A. Smith, Cambrige University Press, Second Edition, 1978. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |