|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, radyoaktivite ölçme tekniklerini ve gama spektroskopisini öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Radyoaktivite ölçme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Radyoaktivite ölçme yöntemlerini karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Gama spektrometresini ayrıntılı olarak bilebilir. |
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Laboratuvara kuracağı en uygun gama spektometresini seçebilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Radyoaktivite ve bozunum yasası, bozunum süreçleri, alfa bozunumu, beta bozunumu, gama bozunumu, doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge, radyasyonun madde ile etkileşmesi, radyasonun algılanması ve ölçülmesi, yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi, gama spektoskopisi, enerji kalibrasyonu, verim kalibrasyonu, gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi, fotopik alanın ve hatasının hesaplanması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Radyoaktivite ve bozunum yasası | Anlatım ve tartışma |
2 | Bozunum süreçleri | Anlatım ve tartışma |
3 | Alfa bozunumu | Anlatım ve tartışma |
4 | Beta bozunumu | Anlatım ve tartışma |
5 | Gama bozunumu | Anlatım ve tartışma |
6 | Doğal radyoaktif seriler ve kalıcı denge | Anlatım ve tartışma |
7 | Radyasyonun madde ile etkileşmesi | Anlatım ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Radyasonun algılanması ve ölçülmesi | Anlatım ve tartışma |
10 | Yarı iletken dedektörlerin çalışma prensibi | Anlatım ve tartışma |
11 | Gama spektoskopisi | Anlatım ve tartışma |
12 | Enerji kalibrasyonu | Anlatım ve tartışma |
13 | Verim kalibrasyonu | Anlatım ve tartışma |
14 | Gama fotopiklerin belirlenmesi ve seçilmesi | Anlatım ve tartışma |
15 | Fotopik alanın ve hatasının hesaplanması. | Anlatım ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Glenn F. Knoll.Radiation detection and measurement; John Willey &Sons | |
2 | Debertin, K., Helmer, R.G., 1988. Spectrometry with Semiconductor Detectors. North-Holland, Amesterdam. | |
3 | Gilmore G. Hemingway J. D. Practical Gamma-Ray Spectrometry John Willey &Sons | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |