|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SÜMEYRA BALCI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, nötronun özellikleri, nötron kaynakları, nötron tepkimeleri, nötronun madde ile etkileşmesi, nötronun ölçülmesi ve nötron taşınımı ile ilgili temel kavramları vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Nötron, nötron kaynakları ve nötronun madde ile etkileşmesi ile ilgili temel kavramları bilebilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-6 Fizik alanlarına göre deney tasarlar ve gerçekleştirir, veri toplar, sonuçları analiz eder, yorumlar ve arşivler. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Nötron kaynaklarının kullanım alanlarını tanımlayabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-3 Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Nötron taşınım denklemini çözebilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmaları yapabilir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Nötonları sınıflandırabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-3 Bir sistemi, süreci, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çözme ve çağdaş yöntemleri uygulama becerisine sahiptir. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Nötron radyasyonun canlılar üzerindeki etkilerini tartışabilir. |
PÇ-1 Fizik alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanabilir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-9 Yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilgiye erişebilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Nötronun özellikleri, izotopik nötron kaynakları, kendiliğinden bölünebilme, fotonötron kaynakları, reaktörler, yüklü parçacık tepkimeleri ve hızlandırıcılar, nötronların sınıflandırılması, nötronun yavaşlatılması, nötronun madde ile etkileşmesi, nötronun ölçülmesi, aktivasyon yöntemi, borlu sintilatörler, nötronun taşınımı, nötron taşınım denkleminin çözümü. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Nötronun özellikleri | Ders anlatma ve tartışma |
2 | İzotopik (α,n) nötron kaynakları | Ders anlatma ve tartışma |
3 | Kendiliğinden bölünebilme | Ders anlatma ve tartışma |
4 | Fotonötron kaynakları | Ders anlatma ve tartışma |
5 | Reaktörler | Ders anlatma ve tartışma |
6 | Yüklü parçacık tepkimeleri ve hızlandırıcılar | Ders anlatma ve tartışma |
7 | Nötronların sınıflandırılması | Ders anlatma ve tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Nötronun yavaşlatılması | Ders anlatma ve tartışma |
10 | Nötronun madde ile etkileşmesi | Ders anlatma ve tartışma |
11 | Nötronun ölçülmesi | Ders anlatma ve tartışma |
12 | Aktivasyon yöntemi | Ders anlatma ve tartışma |
13 | Borlu sintilatörler | Ders anlatma ve tartışma |
14 | Nötronun taşınımı | Ders anlatma ve tartışma |
15 | Nötron taşınım denkleminin çözümü | Ders anlatma ve tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Bahriye Yaramış, Nötron Fiziği, İstanbul Üniversitesi Yayınları, Sayı: 1920, 1974. | |
2 | Glenn F. Knoll. Radiation detection and measurement; John Willey &Sons. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon cihazı, dizüstü bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |