|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SÜMEYRA BALCI (sbalci@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Yüzey fiziğinin temel kavramlarını, yüzey kristalografisi ve kimyasal bileşimini ele alırken, yüzey analizi, elektron mikroskobu ve atomik kuvvet mikroskobu gibi teknikleri öğretmeyi amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yüzeylerin kimyasal bileşimini ve bu bileşenler arasındaki bağları açıklayabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Yüzey analiz tekniklerini ve saçılma yöntemlerini kullanarak yüzey özelliklerini değerlendirebilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yüzey termodinamiğinin temel ilkelerini tanımlayarak, yüzey olaylarının termodinamik analizini yapabilir |
PÇ-1 Fizik ve fiziğin alt dallarında kuramsal ve uygulamalı yeterli bilgi birikimine sahiptir.
PÇ-2 Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini kullanarak fizik problemlerini formüle eder. PÇ-3 Fiziksel bir süreç, sistem veya donanım ile ilgili sorunları çağdaş yöntemleri uygulayarak çözer. PÇ-5 Fizik uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları ve bilişim teknolojilerini kullanma ve geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-6 Fiziksel problemlerin çözümü için deneyler tasarlayarak sonuçları analiz eder. PÇ-7 Bireysel çalışma becerisini kullanarak sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. PÇ-12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Yüzey fiziği, yüzey kristal yapıları, yüzey kimyasal kompozisyonu, atomik hareketler ve yüzeyin elektronik özellikleri gibi temel konular ele alınır. Ayrıca, Fourier dönüşüm metodları, elektron spektroskopisi, yüzey analizi teknikleri, moleküllerin ve atomların yüzeye adsorpsiyonu gibi konular incelenir. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Yüzey fiziğine giriş, yüzey kristalografisi | Examination of surface structures with electron microscopy and atomic force microscopy |
2 | Yüzeyin kimyasal kompozisyonu, kimyasal bağlar | Anlatma, tartışma, soru cevap |
3 | Yüzey yapısı, kristal kusurları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
4 | Yüzey analiz teknikleri ve saçılma | Anlatma, tartışma, soru cevap |
5 | Yüzeyde atomik hareketler, yüzeyin elektronik özellikleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
6 | Fourier dönüşüm metodları elektron spektroskopisi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
7 | Yüzeyde molekül ve atomların adsorpsiyonu | Anlatma, tartışma, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Elektron enerji dağılımları, inelastik saçılma ve yüzey özellikleri | Anlatma, tartışma, soru cevap |
10 | Yüzey termodinamiği | Anlatma, tartışma, soru cevap |
11 | Tek quasi parçacıklar | Anlatma, tartışma, soru cevap |
12 | X-ışınları | Anlatma, tartışma, soru cevap |
13 | Fotoelektron | Anlatma, tartışma, soru cevap |
14 | Atomik ve moleküler demet saçılması | Anlatma, tartışma, soru cevap |
15 | Elektron mikroskobu, atomik kuvvet mikroskobu ile yüzey yapılarının incelenmesi | Anlatma, tartışma, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Katıhal Fiziğine Giriş, Charles Kittel, Türkçesi: Bekir Karaoğlu, Güven Kitap Yayın Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul, 1996 | |
2 | Zangwill, A., Physics at Surfaces, Cambridge University Press, 1988 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |