|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FİZİK (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BAYRAM DEVİREN (bayram.deviren@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Fiziğin ve doğa bilimlerinin temel bir araştırma alanı olan istatistik fizik konusunda etkileşen akışkanlar, dengede olmayan sistemler gibi geniş bir araştırma alanı hakkında bilgi vermek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dengede olmayan sistemler gibi geniş bir araştırma alanı hakkında bilgi sahibi olurlar. |
PÇ-1 Lisansüstü eğitim yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilir, derinleştirebilir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. PÇ-3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilir ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Fiziğin ve doğa bilimlerinin temel bir araştırma alanı olan istatistik fizik konusunda etkileşen akışkanları öğrenirler. |
PÇ-2 Uzmanlık alanının yanında fizik alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrayabilir; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. PÇ-8 Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | İstatistiksel dağılımları uygulayabilir. |
PÇ-4 Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilir. |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bölüşüm fonksiyonu; Darwin-Fowler yöntemi, bölüşüm fonksiyonunun klasik limiti, varyasyonel prensip. İdeal fermi gazı; İdeal fermi gazında durum denklemi, elektron gazı, Landou diamagnetizması, de Haas-van Alphen olayı, Pauli paramagnetizması, termoiyonik emisyon. İdeal Bose gazı; fotonlar, siyah cismin radyasyonu, fononlar, katı cisimlerin öz ısısı, Bose-Einstein yoğunlaşması ve alternatifi, katıhal fiziğinde fermiyonlar ve bosonlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bölüşüm fonksiyonu | Ders anlatımı ve sunum |
2 | Darwin-Fowler yöntemi | Ders anlatımı ve sunum |
3 | Bölüşüm fonksiyonunun klasik limiti | Ders anlatımı ve sunum |
4 | Varyasyonel prensip | Ders anlatımı ve sunum |
5 | İdeal fermi gazı | Ders anlatımı ve sunum |
6 | İdeal fermi gazında durum denklemi | Ders anlatımı ve sunum |
7 | Elektron gazı | Ders anlatımı ve sunum |
8 | Ara Sınav | |
9 | Landau diamagnetizması | Ders anlatımı ve sunum |
10 | de Haas-van Alphen olayı | Ders anlatımı ve sunum |
11 | Pauli paramagnetizması | Ders anlatımı ve sunum |
12 | Termoiyonik emisyon | Ders anlatımı ve sunum |
13 | İdeal Bose gazı | Ders anlatımı ve sunum |
14 | Fotonlar, siyah cismin radyasyonu | Ders anlatımı ve sunum |
15 | Fononlar, katı cisimlerin öz ısısı | Ders anlatımı ve sunum |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | K. Huang, Statistical Mechanics, John Wley and Sons, İkinci Baskı, New York1982 | |
2 | W.G.V. Rosser, An introduction to Statistical Physics, Horwood Limited,Chichehter, 1982 | |
3 | "A Modern Course in Statistical Physics "(second edition) L.E. Reichl, John-Wiley ans Sons Inc. New York, Toronto, 1998 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
[1] K. Huang, Statistical Mechanics, John Wley and Sons, İkinci Baskı, New York1982. [2] W.G.V. Rosser, An introduction to Statistical Physics, Horwood Limited,Chichehter, 1982 [3] "A Modern Course in Statistical Physics "(second edition) L.E. Reichl, John-Wiley ans Sons Inc. New York, Toronto, 1998. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 13 | 39 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 13 | 13 |
c) Performans Ödevi | 1 | 12 | 12 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 9 | 45 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 175 |