|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | BİYOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEVİL SUNGUR (sevilsungur@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Nüfus artışı ve sanayinin gelişmesi çevre kirliliği kaynaklı sorunları da beraberinde getirmiştir. Çevre mühendisleri kirliliğin önlenmesi ve kontrolünde görev yaparken aynı zamanda işyeri ortamını ve hatta yaşadığı çevreyi de bu etkilerden korumak, ortaya çıkan hastalık durumlarında kişileri doğru yönlendirmek gibi bir misyonu da taşımaya başlamışlardır. Bu nedenle çevre mühendislerinin sağlık, sağlık kuruluşları ve işverenin sağlık konusundaki görev ve sorumlulukları konusunda doğru bilgilendirilmeleri gerekmektedir. Bu dersin amacı çevre mühendislerine mezun olmadan önce temel sağlık konularının, çalışanın sağlığı, kavratılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olablir |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-2 Biyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-12 Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanır |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenebilir |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-3 Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, biyolojik analiz özellikleri gelişmiş olup, ekip çalışmalarına yatkındırlar PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenebilir |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir PÇ-11 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler |
Yazılı Sınav Kısa Sınav |
DÖÇ-4 | Ekotoksikoloji konusunda bilgi sahibi olabilir |
PÇ-1 Biyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlar PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir PÇ-10 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir |
Yazılı Sınav Kısa Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çevre Sağlığına giriş, sağlık kavramı, sağlıklı insan ve sağlıklı çevre tanımı, insan sağlığını etkileyen faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımı, halk sağlığı, işçi sağlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörler, çalışma koşullarının iş ve işçi sağlığı üzerine etkileri, meslek hastalıkları, zehirlenmeler, bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yolları, Hava, su, radyasyon, katı atık, gürültü kirliliğinin sağlık etkileri,Çevre sağlığında koruyucu önlemler, Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çevre sağlığına giriş, sağlık kavramı, sağlıklı insan ve sağlıklı çevre tanımı | Anlatım |
2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımı | Anlatım |
3 | Halk sağlığı, işçi sağlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, işverenin sorumlulukları, | Anlatım |
4 | Çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörler, | Anlatım |
5 | Çalışma ortamlarının iş ve işçi sağlığı üzerine etkileri, | Anlatım |
6 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, | Anlatım |
7 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yolları, | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hava kirliliğinin sağlığa etkileri | Anlatım |
10 | Su kirliliğinin sağlığa etkileri, su ile bulaşan hastal | Anlatım |
11 | Katı atıkların sağlık üzerine etkileri | Anlatım |
12 | Radyasyon ve mikrokirleticilerden kaynaklanan sağlık üzerine etkileri | Anlatım |
13 | Gürültünün sağlık üzerine etkileri | Anlatım |
14 | Çevre mühendislerinin yukarıdaki sorunlara yaklaşım ve sorumlulukları | Anlatım |
15 | Çevre sağlığında koruyucu önlemler, Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşlar. | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, Prof.Dr. Mehmet KARPUZCU, Özal Matbaası, İst. 1996. | |
2 | Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Prof. Dr. Münevver BERTAN, Doç.Dr. Çağatay GÜLER, ISBN: 975-7467-26-X, 1995 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Çevre Kirlenmesi ve Kontrolü, Prof.Dr. Mehmet KARPUZCU, Özal Matbaası, İst. 1996. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | 5 | 2 | 5 |
2.Kısa Sınav (Quiz) | 12 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 10 | 2 | 5 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 8 | 4 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 6 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 4 | 4 |
c) Performans Ödevi | 1 | 4 | 4 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 2 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav (Quiz) | 3 | 2 | 6 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |