Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / BYL 540 - BİYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: BYL 540 Adı: İSTİLACI TÜRLER VE EKOSİSTEME ETKİLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı RECEP KARA (recepkara@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İstilacı türlerin ekosistem üzerine etkilerinin öğretilmesi ve istilacı türlerin etkilerinin kontrol altına alınması için gerekli önlemler hakkında bilgi vermek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İstilacı türler ve taşınım şekilleri hakkında bilgi verebilir PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-8 Biyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir
PÇ-9 Biyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 İstilacı türlerin ekosistem üzerine etkilerini açıklayabilir PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar
PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-9 Biyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 İstilacı türlerle mücadele yöntemlerini açıklayabilir PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-3 Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür
PÇ-9 Biyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
PÇ-10 Biyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 İstilacı türlerin yerli türler üzerine olumsuz etkilerini tanımlayabilir PÇ-1 Biyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar
PÇ-2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir
PÇ-9 Biyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İstilacı türlerin yayılma şekilleri, yeni girdikleri ekosistemdeki davranış şekilleri, yerli türlerle mücadeleleri, yerli türler üzerine etkileri, habitat paylaşımı. İstilacı türlerin kontrol altına alınması ile ilgili önlemler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Yayılımcı türlerin tarihsel durumunun incelenmesi Konu anlatımı, soru cevap
2 Yayılımcı türlerin yayılma şekilleri Konu anlatımı, soru cevap
3 Yayılımcı türlerin yayılışında insan etkisi Konu anlatımı, soru cevap
4 Yayılımcı türlerin yeni girdikleri ekosistemdeki davranışları Konu anlatımı, soru cevap
5 Yayılımcı türlerin yeni ortama uyumları ve yerleşme başarıları Konu anlatımı, soru cevap
6 Yayılımcı türlerin ekosistem üzerine etkileri Konu anlatımı, soru cevap
7 Yayılımcı türlerin ekosistem üzerine etkileri Konu anlatımı, soru cevap
8 Ara Sınav
9 Yayılımcı türlerin kontrolü ve yerli türlerin korunması Konu anlatımı, soru cevap
10 Yayılımcı türlerin biyoçeşitlilik üzerine etkileri Konu anlatımı, soru cevap
11 Türkiye’deki yayılımcı bitki türleri ve etkileri Konu anlatımı, soru cevap
12 Türkiye’deki yayılımcı balık türleri ve etkileri Konu anlatımı, soru cevap
13 Türkiye’deki yayılımcı hayvan türleri ve etkileri Konu anlatımı, soru cevap
14 Yayılımcı türlerin olumsuz etkilerinin azaltılmasına yönelik önlemler Konu anlatımı, soru cevap
15 Yayılımcı türlerin ekonomik analizi Konu anlatımı, soru cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ZAITSEV, Y., ÖZTÜRK, B. (2002). Exotic Species in the Marmara, Black, Azov and Caspian Seas
2 MAY, S. (2006). Invasive Terrestrial Animals
3 MAY, S. (2006). Invasive Terrestrial Plants
4 MAY, S. (2006). Invasive Aquatic and Wetland Animals
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Kitap, Laboratuvar Örnekleri, Şekil, Video Görüntüleri, Harita

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 10 1 10
6.Seminer 11 1 10
7.Performans Ödevi 12 1 10
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 2 14 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 14 28
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 12 1 12
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 20 1 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 176