Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞL-549 - İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: İŞL-549 Adı: LİDERLİK TEORİLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DURDU MEHMET BİÇKES (dmbickes@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Liderlik kavramını tanımlamak, liderlikle ilgili davranışları inceleyen araştırmaları açıklamak, liderin başarılı olduğu ortamları araştıran modelleri tanımlamak, liderlik faktörlerini etkileyen değişkenleri açıklayabilmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Liderlik teorilerini açıklayabilir PÇ-2 Modern yönetim perspektifi ile örgütsel düzeyde analiz yapma ve tasarlama, işletme yönetiminin; planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim işlevlerini kavrama, anlatma ve uygulama konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-3 Stratejik yönetimin temel kavramları, stratejik yönetim süreci ve stratejik analiz ile strateji seçimi, stratejileri uygulama ve kontrol konularında bilgi sahibi olur.
PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Liderlik ile ilgili kavramları açıklayabilir PÇ-1 İşletmeciliğin temel kavramları, işletmenin temel fonksiyonları, işletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, işletmeler ve çevreleri, işletmenin amaçları, fizibilite etütleri, işletme işlevleri, firmalar arası işbirlikleri ve girişimcilik konularında ileri düzeyde bilgiye sahiptir ve bu konularda yönetsel kararları alır ve uygular.
PÇ-3 Stratejik yönetimin temel kavramları, stratejik yönetim süreci ve stratejik analiz ile strateji seçimi, stratejileri uygulama ve kontrol konularında bilgi sahibi olur.
PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Kişilik ve Kişilik sınıflandırmasını açıklayabilir PÇ-1 İşletmeciliğin temel kavramları, işletmenin temel fonksiyonları, işletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, işletmeler ve çevreleri, işletmenin amaçları, fizibilite etütleri, işletme işlevleri, firmalar arası işbirlikleri ve girişimcilik konularında ileri düzeyde bilgiye sahiptir ve bu konularda yönetsel kararları alır ve uygular.
PÇ-2 Modern yönetim perspektifi ile örgütsel düzeyde analiz yapma ve tasarlama, işletme yönetiminin; planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim işlevlerini kavrama, anlatma ve uygulama konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
PÇ-13 Öğrencilerin gerçek hayata ilişkin karar verme problemlerini, doğrusal programlama tekniklerini kullanarak modelleyebilme, simpleks ve ulaştırma problemlerini kullanarak çözebilme ve elde edilen sonuçları teknik ve ekonomik açıdan yorumlayabilme becerilerini kazanmalarını sağlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Liderlik uygulamalarını analiz edebilir PÇ-1 İşletmeciliğin temel kavramları, işletmenin temel fonksiyonları, işletme biliminin tarihsel gelişimi, diğer bilim dallarıyla olan ilişkileri, işletmeler ve çevreleri, işletmenin amaçları, fizibilite etütleri, işletme işlevleri, firmalar arası işbirlikleri ve girişimcilik konularında ileri düzeyde bilgiye sahiptir ve bu konularda yönetsel kararları alır ve uygular.
PÇ-2 Modern yönetim perspektifi ile örgütsel düzeyde analiz yapma ve tasarlama, işletme yönetiminin; planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve denetim işlevlerini kavrama, anlatma ve uygulama konusunda bilgi sahibi olur.
PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Kişilik, Liderlik, Liderlik Teorileri ve Liderlik Türleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Kişilik Kavramı ve Tanımlanması Konu anlatımı ve tartışma
2 Kişiliği oluşturan faktörler Konu anlatımı ve tartışma
3 Kişiliğin Katmanları ve Özellikleri Konu anlatımı ve tartışma
4 Kişilik Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
5 Kişilik Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
6 Kültür ve Kişilik Konu anlatımı ve tartışma
7 Kişilik Tespitinde Kullanılan Teknikler ve Kişilik Envanterleri Konu anlatımı ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Kişilik ve Yönetsel Motivasyon Konu anlatımı ve tartışma
10 Liderlik Kavramı Konu anlatımı ve tartışma
11 Liderlik Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
12 Liderlik Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
13 Liderlik Teorileri Konu anlatımı ve tartışma
14 Liderlik Teorileri ve Kişilik İlişkisi Konu anlatımı ve tartışma
15 Liderlik Çeşitleri Konu anlatımı ve tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zel, Uğur (2001). Kişilik ve Liderlik, Seökin Yayıncılık, Ankara.
2 Besler, Senem (2004). İşletmelerde Stratejik Liderlik, Beta Yayınları, İstanbul
3 Bakan, İsmail ve Doğan, İnci (2013). Liderlik: Güncel Konular ve Yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
4 Güney, Salih (2015). Liderlik. İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
5 Zel, Uğur (2001). Kişilik ve Liderlik. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
6 Godin, Seth (2018). Takım Oyunu. (çev.: Sermin Karakale). İstanbul: Profil Kitap.
7 Demirtas. O. and Karaca, M. (2020). A Handbook of Leadership Styles. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları, İnternet

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 13 39
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 179