|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İBRAHİM İLHAN (ibrahim@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Meslek ahlakı, belirli bir meslek grubunun, mesleğe ilişkin olarak oluşturup, koruduğu; meslek üyelerine emreden, onları belli bir şekilde davranmaya zorlayan; kişisel eğilimlerini sınırlayan; yetersiz ve ilkesiz üyeleri meslekten dışlayan; meslek içi rekabeti düzenleyen ve hizmet ideallerini korumayı amaçlayan mesleki ilkeler bütünüdür. Etik; iş etiği, çalışma etiği, tıp etiği, gazetecilik etiği, siyaset etiği gibi birçok alt dallara ayrılabilir. Meslek etiği bilimi; bir meslekte geçerli olan ahlakı inceleyerek normatif öneriler sunan ahlak bilimi (etik) alt dalı olarak tanımlanabilir. Ortak etik ilkeler söz konusu olmakla birlikte alt dallara özgü ilkeler geliştirilebilir. Uyulması beklenen ilkeler bireylerin özelliklerine göre değil evrensel olma arayışı ile adalet ve eşitlik gibi evrensel kabul gören kavramlara dayalı olarak geliştirilir. Eğer eğitim ve öğretimin temel amacı iyi ve doğru olduğuna karar verilen ilkelere uygun davranışlar geliştiren, kişisel bütünlüğe sahip insanlar yetiştirmek ise toplumsal ve mesleki etik değerleri bilmek ve bunları evrensel etik ölçütleri temel alarak eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilecek özgür düşünme yetisine sahip olunmak bunun ön koşuludur. Mesleki etik dersinin amacı bu ön koşulu yerine getirebilmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İş ahlakı ve ilgili kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir. |
PÇ-1 Ağırlama ve turizm endüstrisi alanındaki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olur; gastronomi ve mutfak sanatları alanının ağırlama ve turizm endüstrisindeki yerini kavrar. PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular. PÇ-14 Mesleki etik standartları bilir ve uygular. PÇ-18 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-19 Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İşletmecilikte iş ahlakının önemini açıklar. |
PÇ-1 Ağırlama ve turizm endüstrisi alanındaki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olur; gastronomi ve mutfak sanatları alanının ağırlama ve turizm endüstrisindeki yerini kavrar. PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular. PÇ-14 Mesleki etik standartları bilir ve uygular. PÇ-18 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-19 Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Etik teorilerini tanımlar ve açıklar. |
PÇ-14 Mesleki etik standartları bilir ve uygular. PÇ-18 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-19 Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Etiğin işletmecilik disiplinleri içerisindeki rolünü açıklayabilir. |
PÇ-14 Mesleki etik standartları bilir ve uygular. PÇ-18 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-19 Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Ahlaki davranışların nasıl denetlenebileceği ve ahlaki değerlerin ihlalinde izlenebilecek yolların neler olabileceğini açılar. |
PÇ-14 Mesleki etik standartları bilir ve uygular. PÇ-18 İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-19 Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Etik ve ahlak kavramının tanımlanması, ahlaki değerlerin kaynakları, ahlaki davranışların toplumun varlığını sürdürebilmesi açısından önemi, iş yapmada ahlakın önemi, ahlak ve örgüt kültürü arasındaki ilişkiler, ahlaki bir örgüt kültürü geliştirilmesinin önemi, ahlaki davranışları geliştirmenin yolları ve ahlaki ihlaller karşısında izlenmesi gereken tutumlar dersin kapsamını oluşturmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Meslek Ahlakı ve İlişkili Kavramların Tanımlanması | Kavram karitası yapma, Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
2 | İşletmecilikte Sosyal Sorumluluklar | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
3 | Etik Kuramlarının ve Yaklaşımlarının Tanıtılması | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
4 | Etik Kuramlarının ve Yaklaşımlarının Tanıtılması | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
5 | İşletmecilik ve Yönetimde Etik Konular | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
6 | Etik Karar Vermede Normatif ve Psikolojik Yaklaşımlar | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
7 | Etik Karar Verme Süreci | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Geleneksel Etik Kuramlarının Modern İşletmecilik Kararlarına Uygulanması | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
10 | Yöneticilerin Etik İkilemleri | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
11 | Etik Davranış Yönetimi | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
12 | Örgütsel Bir Kültür Olarak Etik; Etik Örgüt Kültürü Yaratılması | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
13 | Ağırlama Endüstrisinde Etik Davranış Yönetimi | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
14 | Turizm Yönetimi Etiğinde Seçilmiş Konular ve Örnek Olaylar | Anlatma yöntemi, Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
15 | Genel Tekrar | Sorular ve Cevaplar, Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İbrahim İLHAN, Turizmde İş Ahlakı, Ders Notları, Nevşehir Turizm Fakültesi, Nevşehir, 2000. | |
2 | Linda K. TREVINO and Katherine A. NELSON, MANAGING BUSINESS ETHICS: Straight Talk About How to Do It Right, John Wiley & Sons, Inc., New York,1995. | |
3 | Akoğlan Kozak, M., & Güçlü, H. (2006). Turizmde Etik: Kavramlar, İlkeler, Standartlar. Ankara: Detay Yayıncılık. | |
4 | Akova, O. (2020). Turizmde Etik (Ders Notları) | |
5 | Arslan, M. (2001). İş ve Meslek Ahlakı. Nobel Yayın Daǧıtım. | |
6 | Sökmen, A.,& Tarakçıoğlu, S. (2013). Mesleki Etik. Ankara: Detay Yayıncılık. | |
7 | Uçkun, C. G., Uçkun, S., & Latif, H. (2004). Turizmde Etik. Sakarya Kitabevi. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Elizabeth P TIERNEY, İş Ahlakı, Rota Yayınları, İstanbul, 1997. Francis P. McHUGH, İş Ahlakı, TÜSİAD, Yayın No, TÜSİAD - T / 92, 8 - 154, İstanbul, 1992. İnayet PEHLİVAN, Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel ETİK, Pegem, Ankara, 1998. Tom L. BEAUCHAMP and Norman E. BOWIE, Ethical Theory and Business, Fifth Edition, Prentice Hall, New Jersey, 1997. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 10 | 30 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 11 | 22 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |