Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR124 - TARİH

Kodu: TAR124 Adı: BÜYÜK SELÇUKLU TARİHİ VE TEŞKİLATI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLAY AĞIRNASLI (nilayagirnasli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Selçuklu Devleti’nin tarihsel rollerini ana hatlarıyla inceleme

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Selçuklu öncesi İslam tarihini hakkında bilgi verebilir. PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-13 Bilişim teknolojilerini kullanabilir ve takip edebilir.
PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini değerlendirebilir. PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Selçuklu devletinin kültürel yapısını açıklayabilir. PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir
PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Selçukluların ortaya çıkışı, yayılmaları ve teşkilat
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Selçuklular Öncesi İslam Dünyası konu anlatımı
2 Selçukluları Ortaya Çıkaran Sebepler konu anlatımı
3 Selçuklu Gazneli Mücadelesi konu anlatımı
4 Çağrı ve Tuğrul Bey Dönemleri konu anlatımı
5 Sultan Alpaslan Dönemi konu anlatımı
6 Melikşah Dönemi konu anlatımı
7 Melikşah Sonrası Dönem konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Büyük Selçuklular’da Devlet Teşkilatı konu anlatımı
10 Büyük Selçuklular’da Devlet Teşkilatı konu anlatımı
11 Büyük Selçuklular’da Devlet Teşkilatı konu anlatımı
12 Sosyal Yapı ve Kurumlar konu anlatımı
13 Sosyal Yapı ve Kurumlar konu anlatımı
14 Sosyal Yapı ve Kurumlar konu anlatımı
15 Sosyal Yapı ve Kurumlar konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti, İstanbul 1980
2 Ali Sevim Erdoğan Merçil Selçuklu Devletleri Tarihi Siyaset, Teşkilat ve Kültür, TTK, Ankara, 1995
3 Osman Özgüdenli, Büyük Selçuklu Devleti Tarihi (1040-1157)
4 Erdoğan Merçil, Büyük Selçuklu Devleti
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
ders kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 10 40
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 7 21
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 7 21
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 8 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 150