|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TURİZM İŞLETMECİLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MERAL AKYÜZ (meral.akyuz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Turizm alanında değişik araştırmalar yapılmaktadır. İlk bakışta birbirinden ayrı ve kopuk gibi görünen bu araştırmalar, aslında bir olayın değişik boyutlarına ışık tutma çabalarıdır. Turizm politikası ve planlaması ise araştırmalara dayanan bir süreçtir. Bu derste turizm planlamasının sağladığı çerçeve içerisinde turizm işletmeciliği öğrencilerinin değişik araştırmalar arasında sistematik ilişkiler kurabilme yeteneklerini geliştirmek amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Turizm planlamasının değişik unsurlarını tanımlar ve açıklar. |
PÇ-1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Etkili destinasyon planlamasının yollarını açıklayabilir. |
PÇ-1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bir turizm destinasyonunun potansiyelini değerlendirebilir |
PÇ-1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sürdürülebilir turizm gelişimi planlamasının önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur. PÇ-2 Turizm işletmeciliği alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Turizm planlaması aralarında geri bildirim bulunan aşamalardan oluşan devamlı bir süreçtir. Dersin kapsamını turizm planlaması sürecinin aşamalarının ayrıntılı açıklaması ve bu aşamaların dayandığı araştırmalar oluşturmaktadır. Dersin içeriği, haftalık ayrıntılı ders içeriğinde sunulduğu üzere turizm gelişimi ve planlaması ile ilgili temel başlıklardan oluşmaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Turizm ve turizm sisteminin unsurları. Turizme disiplinler arası yaklaşımlar. | Anlatım |
2 | Turizm endüstrisi ve yapısı: Çekicilikler, Altyapı ve Üstyapı. | Anlatım |
3 | Turizm talebi: turizm talep türleri, efektif talep göstergeleri, turizm talebinin belirleyicileri, turizm talebinin ölçümü, ulusal ve uluslar arası turizm talebi. | Anlatım |
4 | Planlamanın tanımları, planlama sürecinin ve çözümlemelerinin anahtar unsurları. | Anlatım |
5 | Planlama sürecinin aşamaları, Kısa ve uzun vadeli planlama. | Anlatım |
6 | Destinasyon tanımı. Destinasyon türleri, destinasyonun özellikleri. Destinasyon seçim süreci ve turistik bölge belirleme kriterleri. | Anlatım |
7 | Turizm ve kalkınma ve destinasyon arasındaki bağıntı. Destinasyon yönetim sistemleri. Destinasyon planlama rehberi. | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Turizm potansiyelinin değerlendirilmesi. Arz ve talep uyumu. | Anlatım |
10 | Ulusal ve bölgesel turizm gelişimi ve planlaması hiyerarşisi. | Anlatım |
11 | Destinasyonlar üzerine turizmin etkilerinin değerlendirilmesi: Ekonomik, sosyo-kültürel ve ekolojik. | Anlatım |
12 | Taşıma kapasitesi ve sürdürülebilir kalkınma kavramları. Sürdürülebilir turizm gelişimi için planlama. | Anlatım |
13 | Sürdürülebilir kalkınma ve planlama yaklaşımları ve sürdürülebilirlik göstergeleri. | Anlatım |
14 | Özellikle turizm gelişim ve tanıtım planları, ulusal eylem planları, ulusal turizm politikaları dikkate alınarak beş yıllık kalkınma planlarını gözden geçirilmesi. | Anlatım |
15 | Özellikle Kapadokya dikkate alınarak, Türkiye’nin değişik bölge ve şehirlerindeki ve turizm faaliyetlerinin gelişimi ve planlanması. | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Orhan İÇÖZ, Turgut VAR ve İbrahim İLHAN, Turizm Planlaması ve Politikası: Turizmde Bölgesel Planlama, 2. Basım, Turhan Kitapevi, Ankara, 2009. | |
2 | Clare A.GUNN, Tourism Planning, Second Edition, Taylor &Francis, New York,1988. | |
3 | Edward INSKEEP, Tourism Planning: An Integrated and Sustainable Development Approach, Van Nostrand Reinhold, New York, 1991. | |
4 | George McINTYRE, Sustainable Tourism Development: Guide for Local Planners, World Tourism Organization, Madrid, 1993. | |
5 | World Tourism Organization, Integrated Planning, AVDA, Del Generalisimo, 59 - Madrid -16, WTO,Madrid, 1978. | |
6 | World Tourism Organization, National and Regional Tourism Planning: Methodologies and Case Studies, International Thomson Business Press, London, 1994. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |