Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TAR423 - TARİH

Kodu: TAR423 Adı: SOVYET REJİMİNDE TÜRKLER Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı TELLİ KORKMAZ (tellikorkmaz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TELLİ KORKMAZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Sovyetler Birliğinin oluşumunu ve bu süreçte Türklerin durumunu öğretmek.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sovyetler Birliği ve bu birlik içerisindeki Türk cumhuriyetleri hakkında bilgi verir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk Cumhuriyetleri'nin sosyo ekonomik yapısını açıklayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir.
PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
PÇ-15 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk Topluluklarının genel özelliklerini açıklayabilir PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir.
PÇ-7 Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanabilir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir.
PÇ-11 Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-12 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÇ-14 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bolşevik İhtilali, Sovyet rejiminin oluşumu, İhtilal dönemi ve sonrasında Türkler, Sovyet kültüründe Türkler.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bolşevik İhtilali öncesinde Türklerin genel durumu. konu anlatımı
2 Bolşevik ihtilali ve Türkler. konu anlatımı
3 Türk illerinde Sovyet rejiminin kurulması. konu anlatımı
4 Sovyet rejiminin Orta Asya politikası. konu anlatımı
5 Sovyet rejiminin Kafkasya politikası. konu anlatımı
6 Stalin ve politikaları. konu anlatımı
7 Sovyet Rusyasının II. Dünya Savaşına girmesi ve Türkler. konu anlatımı
8 Ara Sınav
9 Sovyet Ordusunda Türkler. konu anlatımı
10 Sovyetlerin Dil Politikası. konu anlatımı
11 Sovyet Rejiminin Türk illerinde uyguladığı ekonomik politikalar. konu anlatımı
12 Sovyet rejiminin Türklerin medeniyetine, edebiyatına ve sanatına tesiri. konu anlatımı
13 Konu ile ilgili yeni araştırmaların incelenmesi. konu anlatımı
14 Muhaceret hayatını seçen Türkler. konu anlatımı
15 Değerlendirme. konu anlatımı
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 George Crell, Rusların Asya Siyaseti, 1990.
2 M. Alaeddin Yalçınkaya, Yetmiş Yıllık Kriz - Sovyetler Birliği'nde Moskova - Türklerin İlişkileri, 1999.
3 Saadettin Gömeç, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, 1999.
4 Baymirza Hayit, Sovyetler Birliğinde'ki Türklüğün ve İslamın bazı meseleleri, 1987.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
George Crell, Rusların Asya Siyaseti, 1990. M. Alaeddin Yalçınkaya, Yetmiş Yıllık Kriz - Sovyetler Birliği'nde Moskova - Türklerin İlişkileri, 1999. Saadettin Gömeç, Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, 1999. Baymirza Hayit, Sovyetler Birliğinde'ki Türklüğün ve İslamın bazı meseleleri, 1987.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90