|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ENSAR ÇETİN (ensarcetin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEVAL KARANFİL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sosyal bilimlerde bilimsel araştırmanın nasıl ve hangi teknikler kullanılarak yapılacağını öğretir, bilimsel yazım tekniklerini açıklar. Bilimsel araştırma ve yazım becerisi kazandırmayı amaçlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bir araştırmanın nasıl yapılacağı konusunda bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hazırlayacağı araştırma raporu ile yazacağı makale veya tezde kuramsal bilgisi ile yöntemsel bilgisini bir arada ve uygulamalı olarak kullanabilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bilimsel araştırma yöntemlerini ve bilimsel yazım tekniklerini kullanabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Bir araştırmanın planlama, uygulama, raporlaştırma ve yazım aşamaları ile ilgili bilgi ve becerileri kazanabilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-7 7-Sosyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Araştırmada model yaklaşımları ve bilimsel yazım tekniklerini açıklayabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bilimsel araştırma ve yazım tekniklerini kapsar. Bilimsel araştırma ve yazım teknikleri hakkında teorik ve uygulamalı bilgi verilir. Araştırma sorusu belirlenmesi, araştırma önerisi hazırlanması; istatistiksel analiz yöntemleri, örnekleme gibi konular işlenir. Kütüphane taraması, internet araştırması ile yazın taraması uygulamalı olarak işlenir. Bir araştırma raporunun nasıl hazırlandığı anlatılarak öğrencilere bir dönem ödevi şeklinde uygulamalı olarak bir araştırma raporu hazırlattırılır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Sosyal Bilimlerde Yöntem ve Araştırma ile ilgili genel bilgi verme | Sözlü anlatım-soru- cevap |
2 | Bilimsel Araştırmanın tanımı, amacı, modelleri ve aşamaları | Sözlü anlatım-soru- cevap |
3 | Sosyal Bilim Araştırmalarında Problemler | Sözlü anlatım-soru- cevap |
4 | Sosyal Bilim Araştırmalarında Yöntem Sorunu | Sözlü anlatım-soru- cevap |
5 | Araştırma Yöntemleri: literatür tarama, Gözlem, Anket vs. | Sözlü anlatım-soru- cevap |
6 | Araştırma Ödevi - Öğrenci Uygulaması ve sunumu | Sözlü anlatım-soru- cevap |
7 | Araştırma Ödevi - Öğrenci Uygulaması ve sunumu | Sözlü anlatım-soru- cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Veri Edinme Araçları: Anket ve Görüşme (Mülakat ) Tekniği, | Sözlü anlatım-soru- cevap |
10 | Bilimsel Araştırma Planlanma ve Uygulama Örnekleri | Sözlü anlatım-soru- cevap |
11 | Sosyal Bilimlerde Yaklaşımlar | Sözlü anlatım-soru- cevap |
12 | Bilimsel Araştırma Örnekleri Üzerine Çalışma | Sözlü anlatım-soru- cevap |
13 | Bilimsel Araştırmaların Özellikleri, Tez ve Rapor yazılması | Sözlü anlatım-soru- cevap |
14 | Öğrenci uygulaması ve sunum | Sözlü anlatım-soru- cevap |
15 | Öğrenci uygulaması ve sunum | Sözlü anlatım-soru- cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | DUVERGER, Maurice (1990) Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş. (çev. Ünsal Oskay. Ankara: Bilgi Yayınları | |
2 | KARASAR, Niyazi (1995 ) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık. | |
3 | YILDIRIM, Ali ve Hasan ŞİMŞEK (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. | |
4 | Tütengil, C.O.1981. Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, Ayko Yay.No:3, Kardeşler Basımevi, İstanbul, 5.Baskı | |
5 | Balcı, Ali. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler. Pegem A Yayıncılık: İstanbul. | |
6 | ERGUN, Doğan (1993) Yöntemi Bulmak. | |
7 | KAPTAN, Saim.(1995) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. | |
8 | Galip Akın; Bilimsel Araştırma ve Yazım Teknikleri | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar, seçilmiş makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 12 | 36 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 188 |