Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SOS 522 - SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: SOS 522 Adı: YAŞAYAN İNANÇ SİSTEMLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Din ile ilgili teorik bilgiler kazandırmak. Yaşayan Dinler hakkında bilgi vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dinlerin doğuşu ve gelişmesini açıklayabilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Dinlerin yayılması ve taraftarları hakkındaki bilgileri yorumlayabilir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir.
PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yaşayan dinleri tanıyabilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Dinlerin karşılaştırmasını yapabilir. PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir.
PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dinlerin doğuşu, dine ihtiyaç, Dinin teorik, pratik ve sosyolojik özellikleri, dinin sosyal hayattaki yeri ve önemi, dinlerin çeşitleri ve yaşayan dinler hakkında bilgi içerir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dinler hakkında genel bilgi Sözlü anlatım-soru- cevap
2 Dinlerin doğuşu ve gelişimi Sözlü anlatım-soru- cevap
3 Dine ihtiyaç ve dinin yayılması-tebliği Sözlü anlatım-soru- cevap
4 Dinin teorik, pratik ve sosyolojik özellikleri Sözlü anlatım-soru- cevap
5 Dinin sosyal hayattaki yeri Sözlü anlatım-soru- cevap
6 Dinin ve inancın birey ve toplum açısından önemi Sözlü anlatım-soru- cevap
7 Dinlerin çeşitleri:Tek tanrılı Dinler-Çok Tanrılı Dinler Sözlü anlatım-soru- cevap
8 Ara Sınav
9 Yaşayan dinler Sözlü anlatım-soru- cevap
10 İslam Sözlü anlatım-soru- cevap
11 Hristiyanlık Sözlü anlatım-soru- cevap
12 Yahudilik Sözlü anlatım-soru- cevap
13 Budizm Sözlü anlatım-soru- cevap
14 Hinduizm Sözlü anlatım-soru- cevap
15 Konfüçyanizm Sözlü anlatım-soru- cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Zitelman, Arnulf (2003), Dünya Dinleri, İnkılap Yayınevi, İstanbul
2 Karaman, Fikret (2011), Din ve Sosyal Hayat, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları,İstanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1)Aydın, Betül Feyza, Aydın, Fuat (2012), Georges Dumezil'den Dinler Tarihi Dersleri, Eskiyeni Yayınları, İstanbul. 2)Wach, Joachim, (2004), Dinler Tarihi, Ataç Yayınları, İstanbul. 3)Eş- Şehristani, Muhammed (2006), Dinler ve Mezhepler Tarihi, İstanbul. 4)Fromm, Erich (1997), Psikanaliz ve Zen Budizm, Yol Yayınları, İstanbul

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 14 56
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180