|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 5 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN YAVUZER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Din sosyolojisi, sosyolojisinin konusu ve metodu hakkında bilgi vermek. Din ve toplum ilişkilerini sosyolojik açıdan ele almaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Din sosyolojisi hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Din sosyolojisinin konusu ve metodu ile din toplum ilişkisine sosyolojik yaklaşımları açıklayabilir. |
PÇ-1 1-Sosyoloji alanındaki güncel ve en iyi uygulamaları da içeren ileri bilgiye sahiptir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-6 6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Din ve toplumun birbirlerine etkisini değerlendirebilir. |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. PÇ-9 9-Sosyolojideki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Din Sosyolojisinin tarihçesi ve bilimler tasnifindeki yeri, konusu, metodu, dini tecrübe ve onun anlatım biçimleri, dinin diğer sosyal kurumlarla fonksiyonel ilişkileri, din ve toplum, din ve doğal gruplar, dini gruplar, din sosyal tabakalaşma ve farklılaşma, din ve sosyal değişme, din ve sosyal bütünleşme konuları ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Din Sosyolojisinin doğuşu, gelişmesi, tarihçesi ve bilimler tasnifindeki yeri | Sözlü anlatım-soru- cevap |
2 | Konusu, metodu | Sözlü anlatım-soru- cevap |
3 | Dini tecrübe ve onun anlatım biçimleri | Sözlü anlatım-soru- cevap |
4 | Dinin diğer sosyal kurumlarla fonksiyonel ilişkileri | Sözlü anlatım-soru- cevap |
5 | Din ve toplum ilişkileri | Sözlü anlatım-soru- cevap |
6 | Din ve doğal gruplar, dini gruplar, | Sözlü anlatım-soru- cevap |
7 | Dini grup ve cemaatlerin birbirleriyle ilişkileri, | Sözlü anlatım-soru- cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Din, sosyal tabakalaşma ve farklılaşma | Sözlü anlatım-soru- cevap |
10 | Din ve sosyal değişme, | Sözlü anlatım-soru- cevap |
11 | Din ve sosyal bütünleşme | Sözlü anlatım-soru- cevap |
12 | Dini otorite tipleri, din devlet ilişkileri, | Sözlü anlatım-soru- cevap |
13 | Dini kurum ve kuruluşlar | Sözlü anlatım-soru- cevap |
14 | Diyanet İşleri Başkanlığı | Sözlü anlatım-soru- cevap |
15 | Diyanet İşleri Başkanlığının görev ve sorumlulukları, din sosyolojisi yönünden analizi | Sözlü anlatım-soru- cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ünver Günay; Din Sosyolojisi, İnsan Yayınları, İstanbul 2005 | |
2 | Phil Zuckerman; Din Sosyolojisine Giriş, (Çev. İhsan Çapcıoğlu- Halil Aydınalp), Birleşik Kitabevi, Ankara 2006 | |
3 | Hasan YAVUZER; Çağdaş Din Hizmeti ve Diyanet İşleri Başkanlığı, Laçin Yayınevi, Kayseri 2006 | |
4 | Abdurrahman Kurt; Din Sosyolojisi, Sentez Yayıncılık, Bursa 2012 | |
5 | Niyazi Akyüz- İhsan Çapcıoğlu; Din Sosyolojisi, Grafiker Yayınları, Ankara 2012 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitaplar, seçilmiş makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 10 | 50 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 9 | 27 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 151 |