Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM107 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM107 Adı: BİYOKİMYA Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLAY ÇAKICI (nilay@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İnsan vücudunun yapısını oluşturan biyomoleküllerin yapıları, fonksiyonları, metabolizmaları ile ilgili temel bilgileri öğretmek ve bu teorik bilgileri meslek hayatındaki uygulamalarda kullanabilen hemşireler yetiştirmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Proteinlerin biyokimyası, sindirimi ve metabolizmasını açıklayabilme. PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Plazma proteinlerinin görevlerini açıklayabilme PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Enzimlerin özellikleri ve fonksiyonlarını tanımlayabilme PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Tanıda kullanılan belli başlı enzimlerin özelliklerini ve örnek alımında dikkat edilmesi gereken noktaları açıklayabilme PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Karaciğer fonksiyon testlerini yorumlayabilme PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
DÖÇ-6 Bilirubin ve amonyak metabolizmasını açıklayabilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Karbonhidratların biyokimyası, sindirimi ve metabolizmasını açıklayabilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Karbonhidrat metabolizmasında hormonların rolünü açıklayabilme Lipit biyokimyası, sindirimi ve metabolizmasını açıklayabilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Hormonların özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlayabilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Metabolizma ile ilişkili hastalıkları ve biyokimyasal test sonuçlarını değerlendirebilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 Böbrek fonksiyon testlerini yorumlayabilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Hormon test sonuçlarını değerlendirebilme PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Biyokimyaya giriş. İnsan vücudunun kimyasal bileşimi. Hücre ve organellerin biyokimyasal yapısı. Karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, proteinlerin, porfirinlerin, enzimlerin, vitaminlerin, nükleik asitlerin, hormonların yapıları ve biyolojik fonksiyonları. Su ve elektrolitlerin, karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, nükleik asitlerin ve proteinlerin metabolizmaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Biyokimyaya giriş. Hücrenin ve organellerin biyokimyasal yapısı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
2 Karbonhidratların yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
3 Karbonhidrat metabolizmasındaki metabolik yollar. Karbonhidrat metabolizması bozuklukları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
4 Enzimlerin yapıları ve sınıflandırılmaları. Enzim aktivitesini etkileyen faktörler. Enzim aktivitesinin regülasyonu. Hastalıkların teşhisinde enzimlerin kullanımı. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
5 Lipidlerin yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
6 Lipoproteinler. Kolestrol metabolizması. Lipid metabolizma bozuklukları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
7 Proteinlerin yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
8 Ara Sınav
9 Aminoasit ve protein metabolizması. Üre döngüsü. Aminoasit ve protein metabolizma bozuklukları. Porfirinler ve porfirialar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
10 Hemoglobinin ve miyoglobinin yapıları, fonksiyonları. Hem sentezi ve yıkımı. Sarılık tipleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
11 Nükleotidlerin yapıları ve metabolizmaları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
12 DNA’nın yapısı ve fonksiyonu. Replikasyon. RNA’nın yapısı ve özellikleri. Protein sentezi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
13 Tam idrar tahlili ve hemogram. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
14 Vitaminlerin sınıflandırılmaları ve biyolojik fonksiyonları. Vitamin eksiklikleri. Su ve minerallerin biyolojik fonksiyonları ve metabolizmaları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
15 Hormonların yapıları, sınıflandırılmaları ve fonksiyonları. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Adam B., 2000, Temel Biyokimya, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
2 Keha E., Küfrevioğlu I. 2003 Aktif Yayınevi, Biyokimya
3 Chappel, Conway, Montogomery, Spector, Çeviren: Altan N. 2000, Biyokimya Olgu Sunumlu Yaklaşım, Palme Yayınevi, Ankara
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 10 10
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 62