|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLAY ÇAKICI (nilay@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İnsan vücudunun yapısını oluşturan biyomoleküllerin yapıları, fonksiyonları, metabolizmaları ile ilgili temel bilgileri öğretmek ve bu teorik bilgileri meslek hayatındaki uygulamalarda kullanabilen hemşireler yetiştirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Proteinlerin biyokimyası, sindirimi ve metabolizmasını açıklayabilme. |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Plazma proteinlerinin görevlerini açıklayabilme |
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Enzimlerin özellikleri ve fonksiyonlarını tanımlayabilme |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Tanıda kullanılan belli başlı enzimlerin özelliklerini ve örnek alımında dikkat edilmesi gereken noktaları açıklayabilme |
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Karaciğer fonksiyon testlerini yorumlayabilme |
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
|
DÖÇ-6 | Bilirubin ve amonyak metabolizmasını açıklayabilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Karbonhidratların biyokimyası, sindirimi ve metabolizmasını açıklayabilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Karbonhidrat metabolizmasında hormonların rolünü açıklayabilme Lipit biyokimyası, sindirimi ve metabolizmasını açıklayabilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Hormonların özelliklerini ve fonksiyonlarını tanımlayabilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Metabolizma ile ilişkili hastalıkları ve biyokimyasal test sonuçlarını değerlendirebilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-11 | Böbrek fonksiyon testlerini yorumlayabilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-12 | Hormon test sonuçlarını değerlendirebilme |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Biyokimyaya giriş. İnsan vücudunun kimyasal bileşimi. Hücre ve organellerin biyokimyasal yapısı. Karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, proteinlerin, porfirinlerin, enzimlerin, vitaminlerin, nükleik asitlerin, hormonların yapıları ve biyolojik fonksiyonları. Su ve elektrolitlerin, karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, nükleik asitlerin ve proteinlerin metabolizmaları. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Biyokimyaya giriş. Hücrenin ve organellerin biyokimyasal yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
2 | Karbonhidratların yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Karbonhidrat metabolizmasındaki metabolik yollar. Karbonhidrat metabolizması bozuklukları. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
4 | Enzimlerin yapıları ve sınıflandırılmaları. Enzim aktivitesini etkileyen faktörler. Enzim aktivitesinin regülasyonu. Hastalıkların teşhisinde enzimlerin kullanımı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Lipidlerin yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | Lipoproteinler. Kolestrol metabolizması. Lipid metabolizma bozuklukları. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Proteinlerin yapıları, sınıflandırılmaları, biyolojik fonksiyonları ve sindirimi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | |
9 | Aminoasit ve protein metabolizması. Üre döngüsü. Aminoasit ve protein metabolizma bozuklukları. Porfirinler ve porfirialar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
10 | Hemoglobinin ve miyoglobinin yapıları, fonksiyonları. Hem sentezi ve yıkımı. Sarılık tipleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
11 | Nükleotidlerin yapıları ve metabolizmaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | DNA’nın yapısı ve fonksiyonu. Replikasyon. RNA’nın yapısı ve özellikleri. Protein sentezi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Tam idrar tahlili ve hemogram. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
14 | Vitaminlerin sınıflandırılmaları ve biyolojik fonksiyonları. Vitamin eksiklikleri. Su ve minerallerin biyolojik fonksiyonları ve metabolizmaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Hormonların yapıları, sınıflandırılmaları ve fonksiyonları. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Adam B., 2000, Temel Biyokimya, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara | |
2 | Keha E., Küfrevioğlu I. 2003 Aktif Yayınevi, Biyokimya | |
3 | Chappel, Conway, Montogomery, Spector, Çeviren: Altan N. 2000, Biyokimya Olgu Sunumlu Yaklaşım, Palme Yayınevi, Ankara | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 10 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 2 | 6 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 62 |