Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR549 - TARİH (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TAR549 Adı: TARİH YAZICILIĞI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ALMILA GÖKÇE ÖZCAN (almila.ozcan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Tarih boyunca Tarih biliminin geçirdiği evreleri ve bu evrelerdeki değişim ve dönüşümün sonuçlarını anlatmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Olayların sebeplerini ve sonuçları derinlemesine analiz edebilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Yer ve zaman bakımından dönemin toplumsal, ekonomik yapılarını, iklim ve diğer bütün şartları detaylı şekilde değerlendirebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir.
PÇ-7 Yaşam boyu öğrenme süreçlerini geliştirebilir.
PÇ-8 Sorumluluğu altındaki birey veya grupların öğrenme süreçlerini yönlendirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Tarihi olayları tek bir sebebe bağlamadan sade şekilde açıklayabilir. PÇ-10 Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B2 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÇ-11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve bu alandaki gelişmeleri takip ederek kendini yenileyebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tarih Yazıcılığının Evreleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Geçmişten günümüze Tarih yazıcılığı ve geçirdiği dönemler: Hikayeci (Rivayetçi) Tarih Dönemi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
2 Öğretici (Pragmatik-Faydacı) Tarih Dönemi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
3 Araştırmacı, Modern, Neden - Nasılcı Tarih Dönemi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
4 Kaynakların sınıflanması: 1- Yazılı kaynaklar a- Arşiv belgeleri: b- Yayınlanmış resmi belgeler: Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
5 Kaynakların sınıflanması: c- Döneme ait kanunlar, kararnameler, kararlar d- İncelenen döneme ait hatıralar, eserler, e- Edebiyat çalışmaları f- Dönemin basın-yayın organları (gazeteler, dergiler) Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
6 Kaynakların sınıflanması: Sözlü kaynaklar: Canlı şahitler, ses kasetleri Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
7 Kaynakların sınıflanması: Diğer kaynaklar: Fotoğraflar ve günlük eşyalar vs. Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
8 Ara Sınav
9 Tarih Yazımında Faydalanılacak Çeşitli Bilim Dalları:Arkeoloji, Antropoloji: , İktisat, Filoloji, Nümizmatik, Heraldik Felsefe, Epigrafi, Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
10 Kronoloj, Sosyoloji, Etnografya, Paleografya, Coğrafya, Diplomasi, Toponomi, Sigolografi, Secere, Onomastik, Psikoloji, Siyaset, Kimya Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
11 4T Kuralı: Tasnif, Tahlil, Tenkit ve Terkip Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
12 Tarih araştırma ve yazımında kaynakların tasnifi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
13 Tarih araştırma ve yazımında kaynakların tahlili Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
14 Tarih araştırma ve yazımında kaynakların tenkidi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
15 Tarih araştırma ve yazımında kaynakların terkibi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 İlber Ortaylı, Tarih Yazıcılık Üzerine, Cedit neşriyat
2 Şehabettin Tekindağ, Osmanlı Tarih Yazıcılığı
3 Ayfer GENÇ, Yüzyılları Buluşturan Tarih Yazıcılığı
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı ve projeksiyon malzemesi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 8 14 112
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 7 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 3 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 3 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182