Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TAR564 - TARİH (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TAR564 Adı: DEĞİŞİMİN METODOLOJİK VE FELSEFİ TEMELLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TARİH (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AHMET OĞUZ (ahmetoguz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Modern kavramlar ile düşünmek ve düşünce tarihinin evrelerini takip edebilmeyi sağlamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Felsefi düşünce açısından aydınlanma önemini açıklayabilir. PÇ-1 Tarihe ait olay ve olguları uzmanlık düzeyinde bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir.
PÇ-2 Araştırma süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımları kullanabilir.
PÇ-3 Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve analiz edebilir.
PÇ-6 Tarih alanındaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Aydınlanma felsefesinin doğuşunu etkileyen faktörleri açıklayabilir. PÇ-4 Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
PÇ-9 Sosyal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikleri uzmanlık düzeyinde planlayabilir ve uygulayabilir.
PÇ-11 Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve bu alandaki gelişmeleri takip ederek kendini yenileyebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Modernliğin aydınlanma etkilerini değerlendirebilir. PÇ-5 Çalışmalarında ulusal ve evrensel değerleri kullanabilir.
PÇ-8 Sorumluluğu altındaki birey veya grupların öğrenme süreçlerini yönlendirebilir.
PÇ-12 Demokrasi, insan hakları, bilimsel ve mesleki değerlere uygun ahlakî davranış kalıpları geliştirebilir.
PÇ-13 Bu programdan edindiği donanımla doktora programını sürdürebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Modernliğin zihniyet aydınlanmasına etkilerini değerlendirmek. İnsanlığın geçirdiği değişimin felsefi temellerini ortaya koymak.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Değişim, bilim, felsefe ve metodoloji kavramları Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
2 Eski Yunan'da Felsefe ve bilim I Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
3 Eski Yunan'da Felsefe ve bilim II Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
4 Eski Hind, Çin, Mısır, Anadolu ve Mezopotamya medeniyetlerinde felsefe ve bilim -I- Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
5 Eski Hind, Çin, Mısır, Anadolu ve Mezopotamya medeniyetlerinde felsefe ve bilim -II- Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
6 Ortaçağ'da Hıristiyan ve İslam medeniyetinde bilim ve felsefe -I- Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
7 Ortaçağ'da Hıristiyan ve İslam medeniyetinde bilim ve felsefe -I- Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
8 Ara Sınav
9 Rönesans ve Yenilenme felsefesi Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
10 Reform ve İnanç özgürlüğünün felsefi değişimi hazırlaması Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
11 17. yüzyılda, Rasyonalizm ve Ampirizm Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
12 Kant: öncesi kritik dönemde bir bilim adamı ve filozof Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
13 Saf Aklın ve (epistemoloji) Pratik Aklın Eleştirisi (etik) Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
14 Fichte, Schelling Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
15 Hegel,Schopenhauer Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Mehmet Saffet, Muasır avrupa Felsefesi, İstanbul, 1933
2 Cevizci, Ahmet, "Aydınlanma Felsefesi", Ezgi Kitabevi, Bursa, 2002
3 Weber, Alfred, "Felsefe Tarihi", Sosyal Yayınları, İstanbul, 2001
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı ve projeksiyon malzemesi

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 14 98
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 5 7 35
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 189