|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | YELİZ SARAÇ (yelizsarac@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencinin insan vücudunu tanıyarak, birbirleriyle komşuluk ilişkisi içerisinde olan yapıları öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İnsan anatomisini ve anatomik terimleri tanımlayabilir |
PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hareket sistemini (kemik, eklem, kas) oluşturan yapıları tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Solunum sisteminde görev alan organları tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kan dolaşımını gerçekleştiren kalp ve önemli damarları tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Sindirim yollarını ve sindirime yardımcı organları fonksiyonlarıyla birlikte tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Üriner organları ve üriner yolları tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Kadın ve erkek genital sistemleri tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | İnsan vücudunda bulunan hormonları tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-6 PÇ. 6. Etkili iletişim becerilerini kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Merkezi sinir sistemi ve periferik sinir sistemini tanımlayabilir |
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme. PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme. PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
ANATOMİ GİRİŞ Anatomi dersi tanımı ve çeşitleri, Anatomik duruş, Anatomik eksenler ve düzlemler, Anatomik terimler İSKELET SİSTEMİ Kemik çeşitleri ve fonksiyonları Aksial iskelet Üst ve alt taraf kemikleri EKLEM SİSTEMİ Eklemlerin genel özellikleri Aksial iskelet eklemleri Üst ve alt taraf eklemleri KAS SİSTEMİ Kas genel bilgi Baş-boyun kasları Gövde kasları Üst ve alt taraf kasları SOLUNUM SİSTEMİ Solunum yolları(Burun,Farinks,Larinks,Trakea ve Bronşlar) Solunum organı (Akciğer ve Bronşioller) DOLAŞIM SİSTEMİ Kalp, Arterler, Venler,Lenfatik sistem SİNDİRİM SİSTEMİ Sindirim yolları (Ağız,Farinks,Özafagus,Mide,İnce bağırsaklar,Kalın bağırsaklar,Rektum ve Anal kanal), Sindirime yardımcı organlar (Karaciğer,Safra kesesi,Pankreas ve Tükürük bezleri) ÜRİNER SİSTEM Böbrek,Üreter,Mesane ve Üretra GENİTAL SİSTEM Kadın iç ve dış genital organlar Erkek iç ve dış genital organlar ENDOKRİN SİSTEM Hipofiz,Tiroid bezi,Paratiroid bezi,Pankreas SİNİR SİSTEMİ Sinir sistemi yapısı Merkezi ve Periferik sinir sistemi DUYU ORGANLARI Deri ve eklentileri, Koku ve tat alma organı, Görme organı | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | ANATOMİ GİRİŞ (2 saat) Anatomi dersi tanımı ve çeşitleri, Anatomik duruş, Anatomik eksenler ve düzlemler, Anatomik terimler İSKELET SİSTEMİ (2 saat) Kemik çeşitleri ve fonksiyonları Aksial iskelet Üst ve alt taraf kemikleri | konu anlatımı, soru-cevap |
2 | İSKELET SİSTEMİ (4 saat) Kemik çeşitleri ve fonksiyonları Aksial iskelet Üst ve alt taraf kemikleri | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
3 | EKLEM SİSTEMİ (4 saat) Eklemlerin genel özellikleri Aksial iskelet eklemleri Üst ve alt taraf eklemleri | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
4 | KAS SİSTEMİ (4 saat) Kas genel bilgi Baş-boyun kasları Gövde kasları Üst ve alt taraf kasları | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
5 | KAS SİSTEMİ (2 saat) Kas genel bilgi Baş-boyun kasları Gövde kasları Üst ve alt taraf kasları SOLUNUM SİSTEMİ (2 saat) Solunum yolları(Burun,Farinks,Larinks,Trakea ve Bronşlar) Solunum organı (Akciğer ve Bronşioller) | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
6 | SOLUNUM SİSTEMİ (2 saat) Solunum yolları(Burun,Farinks,Larinks,Trakea ve Bronşlar) Solunum organı (Akciğer ve Bronşioller) DOLAŞIM SİSTEMİ (2 saat) Kalp, Arterler, Venler,Lenfatik sistem | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
7 | DOLAŞIM SİSTEMİ (4 saat) Kalp, Arterler, Venler,Lenfatik sistem | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
8 | Ara Sınav | |
9 | SİNDİRİM SİSTEMİ (4 saat) Sindirim yolları (Ağız,Farinks,Özafagus,Mide,İnce bağırsaklar,Kalın bağırsaklar,Rektum ve Anal kanal), Sindirime yardımcı organlar (Karaciğer,Safra kesesi,Pankreas ve Tükürük bezleri) | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
10 | SİNDİRİM SİSTEMİ (2 saat) Sindirim yolları (Ağız,Farinks,Özafagus,Mide,İnce bağırsaklar,Kalın bağırsaklar,Rektum ve Anal kanal), Sindirime yardımcı organlar (Karaciğer,Safra kesesi,Pankreas ve Tükürük bezleri) ÜRİNER SİSTEM (2 saat) Böbrek,Üreter,Mesane ve Üretra | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
11 | GENİTAL SİSTEM (4 saat) Kadın iç ve dış genital organlar Erkek iç ve dış genital organlar | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
12 | ENDOKRİN SİSTEM (4 saat) Hipofiz,Tiroid bezi,Paratiroid bezi,Pankreas | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
13 | SİNİR SİSTEMİ (4 saat) Sinir sistemi yapısı Merkezi ve Periferik sinir sistemi | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
14 | SİNİR SİSTEMİ (2saat) Sinir sistemi yapısı Merkezi ve Periferik sinir sistemi DUYU ORGANLARI (2 saat) Deri ve eklentileri, Koku ve tat alma organı, Görme organı | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
15 | DUYU ORGANLARI (4 saat) Deri ve eklentileri, Koku ve tat alma organı, Görme organı | konu anlatımı, soru-cevap, slayt gösterisi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Unur, E. Ülger, H. Ekinci, N. (2012). Anatomi. Kıvılcım Kitapevi, Kayseri. | |
2 | Vural, F. (2017). Anatomi Atlası. Göktuğ Yayıncılık, İstanbul. | |
3 | Yıldırım, M.(2016). Resimli İnsan Anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar Projeksiyon Tahta kalem İnsan Vücuduna ilişkin maketler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 151 |