Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK Y.O. / HEM116 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM116 Adı: BESLENMEYE GİRİŞ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere; beslenme ile ilgili tanımlar, besin ögeleri ve bunların özellikleri, vücuttaki görevleri, yetersiz ve dengesiz beslenmeden kaynaklanan sorunları öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Beslenmenin temel ilkelerini ve sağlık-hastalık ile ilişkisini kavrayabilir PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Temel besin öğelerini ve bu öğelerin bulunduğu gıdaları bilir PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-5 PÇ. 5. Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olabilme.
PÇ-7 PÇ. 7. Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapabilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özel durumlarda (gebelik, emzirme, yaşlılık, diyabet, doğuştan gelen metabolizma hastalıkları, hipertansiyon gibi) beslenme konusunda yeterli bilgi sahibi olur PÇ-1 PÇ. 1. Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanabilme.
PÇ-4 PÇ. 4. Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanabilme.
PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme.
PÇ-9 PÇ. 9. Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verebilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Hatalı beslenmeden kaynaklanan sorunları ve hastalıkları kavrayabilir PÇ-2 PÇ. 2. Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapabilme ve yayınlayabilme.
PÇ-8 PÇ. 8. Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenleyip karar verme süreçlerinde yer alabilme.
PÇ-12 PÇ. 12. Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine edebilme.
PÇ-13 PÇ. 13. Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanabilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel beslenme ilkeleri, besin gruplarının fonksiyonları, sağlıklı ve dengeli beslenme, günlük enerji ihtiyacının hesaplanması, beslenme yetersizliğinden kaynaklanan sorunlar ve hastalıklar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Beslenme biliminin tarihi Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
2 Beslenmenin tanımı, önemi ve terminoloji Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
3 Yeterli ve dengeli beslenme Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
4 Başlıca besin öğelerinin sınıflandırılması Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
5 Karbonhidrat kaynakları ve karbonhidratların beslenmedeki yeri ve önemi Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
6 Protein kaynakları ve proteinlerin beslenmedeki yeri ve önemi Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
7 Yağlar ve yağın diyetteki önemi Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
8 Ara Sınav
9 Mineraller ve beslenmedeki rolleri Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
10 Mineraller ve beslenmedeki rolleri Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
11 Vitaminler: tarihçesi, sağlık üzerine etkileri ve bulundukları kaynaklar Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
12 Vitaminler: tarihçesi, sağlık üzerine etkileri ve bulundukları kaynaklar Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
13 Çağımızdaki en yaygın beslenme hataları Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
14 Özel durumlarda beslenme (Hamilelik, emzirme dönemleri, diyabet, hipertansiyon) Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
15 Özel durumlarda beslenme (doğuştan gelen metabolik bozukluklar) Anlatma yöntemi, Uzaktan Eğitim
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Baysal, A. (2009). Beslenme.(12. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık.
2 Bulduk, S. (2005). Beslenme İlkeleri ve Mönü Planlama. Ankara: Detay Yayıncılık.
3 Whitney, E. & Rolfes, S. R. (2007). Understanding Nutrition. (11th ed.). USA: Wadsworth Publishing.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 2 2
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 1 3 3
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60