| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SAMED ÖZKAN (ozkans@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, kategori teorisinin bazı kavramlarını ayrıntılarıyla öğretmek, matematiksel düşünme ve yorum yapma yeteneği kazandırmak, yüksek lisans eğitimlerinde gerekli olan kategorik bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Funktor, adjoint funktor, doğal dönüşüm ve doğal izomorfizm kavramlarını tanımlayabilir, örnekler verebilir. | 
			
		 
			PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-2 | Kategorileri denkliğini öğrenir. Grupoid ve temel grupoid kavramlarını bilir. | 
			
		 
			PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme. PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-3 | Topolojik kategori kavramını tanımlayabilir. Önemli topolojik kategorileri öğrenir. | 
			
		 
			PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Funktorlar ve Bazı Özellikleri, Örnekler, Doğal Dönüşümler, Doğal İzomorfizmler, Örnekler, Kategorilerin Denkliği, Grupoidler, Örnekler, Temel Grupoidler, Topolojik Kategori, Bazı Önemli Topolojik Kategoriler, Örnekler, Genel Alıştırmalar. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Funktorlar ve Bazı Özellikleri | Anlatım | 
| 2 | Örnekler | Anlatım | 
| 3 | Adjoint Funktorlar | Anlatım | 
| 4 | Doğal Dönüşümler | Anlatım | 
| 5 | Doğal İzomorfizmler | Anlatım | 
| 6 | Örnekler | Anlatım | 
| 7 | Kategorilerin Denkliği | Anlatım | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Grupoidler | Anlatım | 
| 10 | Örnekler | Anlatım | 
| 11 | Temel Grupoidler | Anlatım | 
| 12 | Topolojik Kategori | Anlatım | 
| 13 | Bazı Önemli Topolojik Kategoriler | Anlatım | 
| 14 | Örnekler | Anlatım | 
| 15 | Genel Alıştırmalar | Anlatım | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | O. Mucuk, Topoloji ve Kategori, Nobel Yayın, Ankara, 2010. | |
| 2 | İ. Karaca, Kategori Teorisi, Yüksek Lisans Ders Notları, 2010. | |
| 3 | J. Adamek, H. Herrlich, G.E. Strecker, Abstract and Concrete Categories, Wiley, New York, 1990. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 2 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 14 | 70 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 | 
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 | 
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 | 
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||