|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | YAŞLI BAKIMI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SONER METE (sonermete@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SONER METE, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Farmakoloji ve farmakolojiye ilişkin terimlerin, sistemlere yönelik ilaçların ve yaşlı bireyde hastalık durumunda ilaç kullanımının temel ilkelerinin öğretilmesidir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Farmakoloji ve farmakolojiye ilişkin terimleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-4 Yaşlı ile ilgili bedensel, ruhsal ve sosyal değişimi tanımlar, bu yönlerde belirlenen gereksinimleri doğrultusunda bakım verir. PÇ-12 Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-14 Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar. PÇ-15 Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | İlaçların etki mekanizmaları, ilaçlar arasındaki etkileşmeler, ilaç yan etkileri ve toksik etkileri doğru değerlendirebilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-8 Yaşlı bakımı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bağımlı ve bağımsız görevleri yerine getirir. PÇ-12 Yaşlı bakımı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak aileyi, toplumu ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | İlaç uygulama yolları arasındaki farkı bilir ve açıklayabilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-9 Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sağlık ekibi üyeleri ile işbirliği yapar. PÇ-11 Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Uygulanan ilaçların sonucunu doğru değerlendirebilir. |
PÇ-1 Yaşlı bakımı ile ilgili temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. PÇ-3 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. PÇ-11 Yaşlı bireyin ve ailesinin sağlık hizmetlerine ulaşmasında yardımcı olur. PÇ-17 Gerek yaşlılarla gerekse toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders farmakoloji ve farmakolojiye ilişkin terimlerin, sistemlere yönelik ilaçların ve yaşlı bireyde hastalık durumunda ilaç kullanımının temel ilkelerinin öğretilmesine yönelik bilgileri kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Farmakolojinin Tarihsel Gelişimi, Farmakolojiye Giriş | Anlatım, araştırma, gözlem, tartışma, soru-cevap |
| 2 | Temel Kavramlar | Sunum, Soru Cevap |
| 3 | Farmasötik Şekiller, İlaç Uygulama Yolları | Sunum, Soru Cevap |
| 4 | İlaçların Absorpsiyonu | Sunum, Tartışma Yöntemi |
| 5 | İlaçların Dağılımı | Sunum, Beyin Fırtınası |
| 6 | İlaç Biyotransformasyonu | Anlatım, araştırma, gözlem, tartışma, soru-cevap |
| 7 | İlaçların Atılımı | Sunum, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | İlaçların Etki Mekanizması | Sunum, Anlatma Yöntemi |
| 10 | Doz-Konsantrasyon-Yanıt ilişkisi | Sunum, Vaka Çalışması |
| 11 | İlaçlar Arası Faktörler | Sunum, Vaka Çalışması |
| 12 | İlaçlar Arası Etkileşimler | Sunum, Vaka Çalışması |
| 13 | Toksikoloji ve İlaç Alerjisi | Sunum, Vaka Çalışması |
| 14 | Farmakokinetik | Sunum, Vaka Çalışması |
| 15 | Farmakodinamik | Sunum, Vaka Çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Dural Esen, Hemşireler İçin Farmakoloji Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2011. | |
| 2 | Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. Prof. Dr. S. Oğuz KAYAALP. 8. Baskı, Hacettepe-TAŞ, 1998, Ankara (2 Cilt) | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Projeksiyon, Bilgisayar, Vademecum ( İlaç Sözlüğü), İlaç örnekleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 3 | 6 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 2 | 4 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||