|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | LİNDA BARIŞ (lindabaris@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN YAVUZER, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çzömektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Sağlık Sosyolojisi disiplinini açıklayabilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. PÇ-6 6. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir. PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirebilir. |
PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir. PÇ-10 10. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanabilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Hizmet götüreceği toplumu tanıyabilir. |
PÇ-4 4. Sosyoloji ve ilgili alanlarda sosyolojik problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahip olabilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. PÇ-9 9. Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahip olabilir. PÇ-12 12. Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| sağlık ve hastalık sistemi, halk tababeti ve modern tıp, hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri, modern çağda sağlığın toplumsal görünümü | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Temel Kavramlar | sözlü anlatım |
| 2 | Sağlık Sosyolojisi ve Türkiye’de Gelişimi | sözlü anlatım |
| 3 | Sosyal Teorinin Sağlık Sosyolojisi Alanına Uygulanması | sözlü anlatım |
| 4 | Sağlık ve Toplumsal Temelleri | sözlü anlatım |
| 5 | Sağlık Personeli ve Hasta İletişimi . | sözlü anlatım |
| 6 | Türkiye’de Sağlık Hizmetleri | sözlü anlatım |
| 7 | Sağlık Sistemleri ve Türkiye | sözlü anlatım |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sağlık Hizmetleri ve Sağlık İstatistikleri | sözlü anlatım |
| 10 | Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet | sözlü anlatım |
| 11 | Sağlık ve Din | sözlü anlatım |
| 12 | Yaşlılık ve Sağlık | sözlü anlatım |
| 13 | Biyokültürel ve Biyomedikal Sağlık Anlayışları | sözlü anlatım |
| 14 | Küreselleşme ve Sağlık | sözlü anlatım |
| 15 | Hasta Hakları ve Tıp Etiği | sözlü anlatım |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu�da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan | |
| 2 | Cirhinlioğlu, Zafer (2012) "Sağlık Sosyolojisi" Nobel Yayın Dağıtım | |
| 3 | Sağlık Sosyolojisi, Heyet (Editörler: Özgür Sarı, Hicran Yıldız), Lisans Yayıncılık, 2016 İstanbul | |
| 4 | Nurşen Adak, Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, Birey Yayınları, 2002, İstanbul | |
| 5 | Editör: Nurşen Adak,Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, Nobel Yayıncılık, 2016 Ankara | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kaynak kitaplar, makaleler | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 98 | ||